سلسله نشستهای هم اندیشی بررسی وضعیت زنجیره ارزش صنایع لوازم خانگی با بررسی رویکردهای جهش تولید وتوسعه صادرات این صنعت به میزبانی معاونت امور صنایع برگزار شد.
علی آقامحمدی رئیس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری وعضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در این نشست هم اندیشی که با حضور تشکل های تخصصی وتعدادی صنعتگران پیشران برگزارشد، با اشاره به ضرورت تدوین دورنمایی برای توسعه صنعت لوازم خانگی به عنوان یکی از صنایع راهبردی اظهار داشت: باید برنامه ملی برای افزایش ظرفیت تولید و توسعه صادرات در بازارهای هدف طراحی شود و این نیازمند برگزاری جلسات کارشناسی بین صاحبان این صنایع با تشکل های تخصصی است.
وی با تاکید بر ضرورت توقف مونتاژکاری وتجمیع تقاضا برای ایجاد ظرفیت های اقتصادی خاطرنشان کرد: با طراحی برنامه اجرایی برای توسعه این صنعت ، هدفگذاری برای توسعه صادرات، قابلیت اجرایی خواهد داشت.
رئیس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری همچنین بر ضرورت اتحاد و وحدت بین عوامل اجرایی برنامههای توسعه صنعت لوازم خانگی با رویکرد زنجیره ای تاکید وتصریح کرد:با احصاء پتانسیل ها و ظرفیت ها وهمچنین چالش های پیش روی می توانید مسیر مشخصی را برای توسعه این صنعت ترسیم نمایید.
آقامحمدی با تاکید برضرروت همکاری مشترک بین برندها وسایر بخشهای این زنجیره صنعتی اعم از قطعه سازان،قالبسازان و... افزود: فعالیت مشترک و همکاری مدام بر سر منافع جمعی باعث میشود در این بازار صاحبان صنایع دوام بیاورند.
وی افزود: این وضع خوب نیست که که اقدام انفرادی صورت بگیرد و ما در این جلسه به دنبال این هستیم که به یک کار جمعی و مشترک برای تولید و صادرات برسیم.
آقامحمدی با تاکید بر توسعه سرمایهگذاری برندهای بزرگ گفت: الان بانک مرکزی و وزارت صمت پای کار هستند تا به کمک همه تولیدکنندگان این صنعت بیایند.
رئیس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری با بیان اینکه باید یک استراتژی بلند مدت برای رسیدن به یک هدف ایدهآل طراحی کرد، اظهار داشت: باد ابتدا برنامه مورد نظر مورد تفاهم قرار گیرد و نهایتا نرخ رشد برای این بخش مشخص شود و تقسیم کار صورت گیرد موضوعاتی که برعهده سیاستگذاران ودولت خواهد بود ، مورد پیگیری قرار می گیرد و صنعتگران هم مطابق برنامه عملیاتی افزایش تولید را محقق خواهند کرد.
رئیس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری اضافه کرد: صنایع لوازم خانگی باید حداکثر استفاده از ظرفیتهای موجود در کشور، بهبود بازار و ... را در دستور کار قرار بدهند تا بتوانیم علاوه بر تامین بازار داخلی ، بازارهای صادراتی را توسعه داده و میزان صادرات محصولات لوازم خانگی به بیش از یک میلیارد دلار افزایش دهیم.
آقامحمدی در پایان اظهار امیدواری کرد با طراحی برنامه استرتژیک در صنعت لوازم خانگی ، نگاه توسعه ای در کل زنجیره صنعتی شکل خواهد گرفت وکل زنجیره درکنار هم وباهم توسعه پیدا خواهند کرد.