• طبقه بندی آیین نامه / قوانین و مقررات
    • فهرست آیین نامه / قوانین و مقررات
      • دستورالعمل سیستم های مجوز انجام کار

        شماره 1019
        با استناد به ردیف 10-2 برنامه جامع HSEE مصوب وزارت صنعت، معدن و تجارت(ابلاغی شماره 241457 /60 مورخ 20/11/93) تهیه و تدوین دستورالعمل سیستم مجوز کار درقالب دستورالعمل های تخصصی، یکی از برنامه های اصلی دفتر امور HSEE وزارت می باشد. پروانه کار، مجوز شروع کار ایمن می باشد و سیستمی است برای کنترل کارهای اجرایی در شرایط نامناسـب و یا خطرناک. به عبارت ساده تر پروانه کار برای ایمن سازی محیط کار از خطرات وحوادث می باشد. سیستم پروانه کار، یک عامل کلیدی در اطمینان یافتن از آن است که کلیه اقدامات برای تضمین ایمنی کارکنانی کـه در صنایع و معادن مشغول کار می باشند، باقابلیت اطمینان بالا به عمل آید. عملکرد صحیح این سیستم به همه افـرادی کـه در آن مشارکت دارند بستگی دارد. این سیستم فقط در صورتی می تواند به طور موثر عمـل کنـد کـه کلیـه نفـرات در ارتباط با کار مانند مجوز دهندگان، سرپرستان و مجریان کار شرایط سیستم پروانه کار و اقدامات احتیـاطی و سـایر ضوابطی که در هریک از مجوز ها و چک لیست یا دستورالعمل های ایمنی قید شده است را رعایت نمایند
      • دستورالعمل مدیریت سبز

        شماره 1010
        جهان امروز دارای شرایطی است که نیازمند توجه هرچه بیشتر به محیط زیست می باشد. توسعه صنعت، گسترش بیش از پیش مواد آلاینده، افزایش جمعیت بشری، ایجاد صنایع جدید و به تبع آن تولید مواد زائد نوظهور همه باعث شده است تا دامنه آلودگی‌های زیست محیطی گستره وسیعی از جهان را دربرگیرد. دستیابی بـه اهـداف توسـعه پایـدارمستلزم مصرف بهینه از منابع در کشور می باشد. بر این اساس و برای پیشگیری از بروز بحرانهای زیست محیطی ضروری است اقدامات لازم برای حفظ محیط زیست انجام پذیرد. بهره‌وری سبز راهبـردی بـرای افـزایش بهـره‌وری و عملکـرد زیست محیطی به منظور توسعه فراگیر و جامع اقتصادی- اجتماعی می‌باشد. نظام مدیریت سبز نیز، مجموعه ای از ابزار های مدیریتی اجرایی می باشد که تحقق آن افزایش بهره وری در سطح سازمان ها و شرکت ها و در نهایت سطح کشور را بدنبال خواهد داشت. از آنجا که ساختمان‌های اداری و تجاری یکی از بخش هـای مهم مصـرف انرژی در کشور مـی باشـند، استقرار نظام مدیریت سبز در سازمان ها و ارگان های مختلف نقشی موثر در کاهش مصرف منابع (نظیر آب، انرژی، کاغذ و مدیریت مواد زاید جامد) داشته و منجر به ارتقا بهره وری خواهد شد. در همین راستا و به منظور اجرای وظایف قانونی با هدف استقرار بند شماره 10 برنامه جامع مدیریت دستورالعمل مدیریت سبز تهیه و تدوین گردیده‌است.
      • دستورالعمل واکنش در شرایط اضطراری

        شماره 1014
        شرایط اضطراری یک وضعیت غیر قابل پیش‌بینی است که شرکت‌ها، کارگران و جامعه را تهدید می‌کند و باعث اختلال یا متوقف شدن عملیات می‌شود. شرایط اضطراری به دو دسته طبیعی و ساخت دست بشر تقسیم می‌شود. وضعیت¬های اضطراری معمولاً‌ به ندرت رخ می¬دهند و زمان وقوع آن¬ها مشخص نمی¬باشد، از این‌رو لازم است برای مقابله با آن‌ها فعالیت¬های هماهنگ و مناسب انجام شود. با استناد به بند 11 ردیف 10-1 برنامه جامع HSEE مصوب وزارت صنعت، معدن و تجارت(ابلاغی شماره 241457 /60 مورخ 20/11/93) تهیه و تدوین دستورالعمل واکنش در شرایط اضطراری جهت شناسایی پتانسیل‌ها و حفظ آمادگی جهت واکنش در شرایط اضطراری یکی از برنامه های اصلی دفتر کل HSEE وزارت می باشد. آمارها نشان می‌دهد 72 ساعت اول بعد از وقوع حوادث (غیر از آتش‌سوزی)، بحرانی‌ترین زمان نجات مصدومین است و هر چه آگاهی‌های کارکنان در زمینه نحوه حمل‌ونقل مصدومین و کمک‌های اولیه بیشتر باشد، قابلیت و توان پاسخگویی و خدمات‌رسانی بیشتر بوده و‌ از ایجاد تلفات در محیط‌های کاری جلوگیری می‌شود. سازمان های با ریسک بالا، به‌خصوص در زمینه حریق، نشت مواد سمی و گازهای قابل انفجار و غیره، لازم است همواره آمادگی کاملی در مواجه به شرایط اضطراری داشته باشد.
      • مصوبه هیت وزیران سال 1391

      • دستورالعمل ساماندهی عرضه و تقاضای اتانول (الکل) در کشور

        شماره 4028
        به منظور ساماندهی و پایش تولید، توزیع اتانول(الکل) و جلوگیری از عرضه و تقاضای خارج از شبکه، دستورالعمل مذکور به شرح زیر ابلاغ می گردد.
      • دستورالعمل صدور جواز تاسیس و پروانه بهره برداری برای صنایع پیشرفته و شرکت ها و موسسات دانش بنیان

        شماره 8018
        باتوجه به روند پرشتاب تغییرات فناوری های پیشرفته، نقش این فناوری ها در تقویت حلقه های زنجیره ارزش صنایع و در تحقق اقتصاد دانش بنیان، این دستورالعمل باهدف تسهیل و روانسازی صدور جواز تأسیس و پروانه بهره¬برداری برای متقاضیان صنایع پیشرفته و شرکت ها و موسسات دانش بنیان و استقرار آنها براساس مصوبه شماره120997/ت48608هـ مورخ 15/09/1394 هیأت محترم وزیران تدوین شده است.
      • آئین نامه اجرایی قانون معادن

      • قانون معادن

      • آیین نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان خودرو

        شماره 7415/ت51681هـ
        هیئت وزیران در جلسه مورخ 22/1/1395 به پیشنهاد شماره 255385/60 مورخ 9/12/1393 وزارت صنعت معدن و تجارت و به استناد ماده 10 قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان خودرو مصوب 1386 آیین نامه اجرایی قانون مذکور را تصویب کرد.
      • آیین نامه اجرایی قانون مبارزه با پولشویی

        شماره 181424/ت43182ک
      • دستورالعمل مبارزه با پولشویی در حوزه اصناف و بسته ضمانت اجرایی قوانین و مقررات مبارزه با پولشویی

        شماره بر اساس نامه شماره 82449/20 مورخ 7/5/1391 رییس شورای عالی مبارزه با پولشویی
      • دستور العمل استقرار چرخه مدیریت بهره‌ وری در وزارت صنعت، معدن و تجارت

        شماره 6032
        افزایش آگاهی های مردم و مؤسسات از یک طرف و میل کشورها به رشد و توسعه اقتصادی بیشتر از طرف دیگر تعادل بین امکا نا ت موجود ونیازها یا عرضه و تقاضا را بتدریج برهم زده و سرمایه‌گذاری جدید جوابگوی نیازها و تقاضاها نیست، استفاده بهتر از امکا نا ت موجود، تولید کالاها و خدمات با هزینه و زمان کمتر، انجام کار درست به روش صحیح، کارایی به اضافه اثربخشی و... از جمله تعاریفی است که بتدریج برای تعریف و توضیح مفهوم بهره‌وری به‌کار گرفته شده است. نتایج و دستاوردهای حرکت بهره‌وری در جهان گویای این واقعیت مهم است که رشد و توسعه اقتصادی فقط براساس سرمایه‌گذاری جدید و ایجاد ظرفیتهای جدید انسانی و فیزیکی صورت نمی‌گیرد، بلکه استفاده بهتر از سرمایه‌گذاری های قبلی و موجود، رویکرد مهم دیگری برای تحقق اهداف رشد و توسعه است. براین اساس سه رویکرد مهم برای ایجاد رشد اقتصادی و نیل به توسعه اقتصادی به شرح زیر طبقه ‌بندی شده است : 1ـ مدل توسعه اقتصادی مبتنی بر افزایش عوامل تولید (سرمایه‌گذاری جدید) 2ـ مدل توسعه اقتصادی مبتنی بر رویکرد ارتقای بهره‌وری (استفاده بهتر از سرمایه‌ها و امکانات موجود) 3ـ مدل توسعه اقتصادی با رویکرد ترکیبی (سرمایه‌گذاری جدید و ارتقای بهره‌وری) اصولاً بهره وری روشی برای استفاده هوشمندانه و خردمندانه از مواهب خدادادی برای بدست آوردن بهترین نتیجه و بالاترین مطلوبیت است.چنانچه سازمان بخواهد به بهبود بهره وری مستمر و قابل ملاحظه ای دست یابد، باید برای این موضوع اهمیت استراتژیک قائل شود و به بهبود بهره وری به عنوان یک فرآیند مدیریتی بنگرد. اگر بهره وری را " انتخاب فعالیتی که با بیشترین بازدهی، هدف مورد نظر را تحقق می بخشد" معنی کنیم، زیر بنای اولیه بهبود بهره وری ایجاد دگرگونی و تحول بینشی در خود و دیگران، خواهد بود و این تغییر نمی تواند بصورت امری و دستوری باشد، بلکه بایستی جوششی باشد از درون.خوشبختی و سعادت هر ملتی، وابسته به کار وتلاش همه اقشار جامعه بوده و بهره وری مقیاسی برای ارزیابی عملکرد این فعالیت ها در بخش های مختلف اقتصادی- اجتماعی می باشد. ارتقاء بهره وری بر دیدهای اصلی اجتماعی، اقتصادی و سیاسی جامعه مانند کاهش تورم، افزایش سطح رفاه عمومی، افزایش توان رقابت سیاسی و اقتصادی و … تأثیرات وسیعی دارد. به منظور یکپارچه‌سازی اطلاعات، پایش بهره وری و آگاهی از وضعیت فعالیت واحدهای ستادی،تابعه و وابسته، تهیه اطلاعات شفاف، دقیق، بروز و به ‌موقع از این واحدها، برای استفاده در سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌های کوتاه مدت و بلند مدت، این دستورالعمل جهت اجراء ابلاغ می شود.
      • مصوبه هیات وزیران در خصوص مشترکینی که قدر ت قراردادی آنها بالای پنج مگاوات می باشد

        شماره 145937/ت50999هـ
        وزارت نیرو مکلف است شرایط را برای آن دسته از مشترکینی که قدرت قراردادی آنها بالای پنج مگاوات می باشد و مایلند تمام یا بخشی از انرزیبرق مورد نیاز خود را از طریق نیروگاههای متعلق به خود یا بورس انرژی یا قرارداد های دو جانبه با نیروگاه ها تامین نمایند فراهم نمایند
      • فایل صوتی در خصوص برنامه های کاری دفتر امور خدمات بازرگانی

      • آئین نامه طرح پسادکتری صنعتی

      • سیاست های حمایتی - تبصره 10 بند الف ماده 35 قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور

      • سیاست های حمایتی -بند «س» ماده 31 قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور

      • طرح فرصت مطالعاتی داخل کشور اعضاء هیأت علمی دانشگاه ها، پژوهشگاه ها و موسسات آموزش عالی در واحدهای صنعتی، معدنی و تجاری

      • دستور العمل مرکز برنامه ریزی و نظارت بر دخانیات کشور

        به منظور تسهیل و ساده سازی در فرآیند صدور مجوز کالاهای دخانی، حسب پیشنهاد مرکز برنامه ریزی و نظارت بر دخانیات کشور طی نامه شماره60/184857مورخ 94/8/25جناب آقای مهندس نعمت زاده، وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت با پیشنهاد فوق موافقت نمودند که براین اساس دستورالعملهای اصلاح شده جایگزین دستورالعملهای قبلی گردید
      • دستورالعمل نظام پذیرش و بررسی پیشنهادها

        شماره 1005/2
        پیشرفت ،پویایی وتحول دریک سازمان اداری هنگامی به وقوع می پیوندد که محیط سازمان آمادگی لازم جهت فعال نمودن ذهن افراد،ایجاد تفاهم واستفاده از مهارت،تجارب ،ایده ها ونظرات آنان را به منظور اصلاح وپیشبرد امور داشته باشد.نظام پذیرش وبررسی پیشنهادهای کارکنان به عنوان یک ابزار اجرایی مدیریت مشارکتی ،نظام همکاری فکری وعملی کلیه اعضای یک سازمان با سطوح مختلف مدیریتی آن است. دراین نظام کلیه افراد درباره روشهای حل مسائل وارتقاء بهره وری فعالانه اندیشه کرده وحاصل آن درقالب طرحها وپیشنهادها به سازمان ارائه می گردد وازاین طریق یک نظام همفکری وهم اندیشی برای رسیدن به اهداف سازمانی بوجود می آید.نخستین گام در استقرار مدیریت مشارکتی در دریافت نظرات وپیشنهادهای کارکنان است به عبارت دیگر نظام پذیرش وبررسی پیشنهادها یکی ازابزارهای مهم وبنیادی جهت ایجاد بستر وفضای مناسب برای مشارکت کارکنان در مدیریت هر دستگاه می باشد. در اجرای دستورالعمل ماده 2 آیین نامه اجرایی ماده 20 قانون مدیریت خدمات کشوری (موضوع نظام پذیرش و بررسی پیشنهادها در دستگاه های اجرایی)و با توجه به پیشرفت علم وتکنولوژی ولزوم به روزرسانی دستورالعمل 1/1005مورخ 17/3/1376 وباعنایت به ادغام وزارتخانه های صنایع ومعادن وبازرگانی دستورالعمل داخلی نظام پذیرش و بررسی پیشنهادها در وزارت صنعت ، معدن و تجارت به شرح ذیل ابلاغ می گردد

ستاد خبری مرکز حراست وزارتخانه

88809944

آدرس :

تهران، خیابان کریمخان، خیابان استاد نجات الهی، خیابان سمیه، نبش کوچه پورموسی، وزارت صنعت، معدن و تجارت

کد پستی :

1599691379

تلفن :

81771-81761

پست الکترونیک :

info@mimt.gov.ir

مجموع بازدیدها : 217,316,040
تعداد بازدید امروز : 21,612
تعداد بازدید دیروز : 41,311
تعداد بازدید هفته : 62,923
تعداد بازدید این ماه : 136,056
آخرین به روزرسانی : 19:43  1398/01/04

کلیه حقوق متعلق به وزارت صنعت، معدن و تجارت می باشد.