• طبقه بندی آئین نامه / قوانین و مقررات
    • فهرست آیین نامه / قوانین و مقررات
      • بخشنامه ماه مبارک رمضان به کلیه همکاران محترم روحانی

      • قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران

        شماره 105986/104
      • قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور

        شماره 32/96683
      • دستورالعمل نحوه انتخاب و فعالیت شرکت ارزیاب جهت نظارت های کیفی بر محصولات وخدمات صنعت خودرو

        شماره 4023
      • متن بخشنامه معاون محترم اجرایی ریاست جمهور پیرامون تشکیل شوراهای امر به معروف

      • دستورالعمل اجرائی معاینات شغلی

        شماره 1017
        سلامت از دو بعد جسمی و روانی تشکیل شده است. بر اساس الگوهای جهانی و بمنظور ارزیابی دقیق تر و مناسب تر سلامت کارکنان لازم است این ارزیابی در هر دو بخش سلامت جسم و سلامت روان بررسی شود. یکی از الزامات نظام مراقبت سلامت شغلی پیشگیری از بیماریهای شغلی است که بر اساس قوانین کشوری (ماده 92 قانون کار) انجام آن بصورت حداقل سالی یکبار برای کلیه شاغلین تحت پوشش قانون کار الزامی می باشد. در این نظام مراقبتی با شناخت محیط کار، فرآیند کاری، خطرات و عوامل زیان آور ناشی از کار و تاثیر این عوامل بر سلامت شاغلین، معاینات دوره ای، تشخیص زودرس و درمان به موقع بیماری ها انجام می¬شود. از این¬رو بر اساس بند 10 برنامه جامع مدیریت HSEE وزارت، به منظور صیانت از سلامت افراد شاغل، دستورالعمل اجرایی معاینات سلامت شغلی جهت بهره برداری هر چه بیشتر در واحدهای صنعتی، معدنی و تجاری تحت پوشش وزارت تهیه و تدوین شده است.
      • دستورالعمل اجرایی آلاینده های صوتی زیست محیطی

        شماره 1021
        بر اساس بند 10 برنامه جامع مدیریت بهداشت، ایمنی، محیط‌زیست و انرژی در خصوص تدوین دستورالعمل های تخصصی، دستور العمل صوت در حوزه دستورالعمل های محیط زیست تدوین شده است. منظور از آلودگی صوتی امواج ناخواسته‌ای است که در شرایط مکانی و زمانی ویژه بر فعالیت موجودات زنده به ویژه انسان تاثیر گذاشته و می‌تواند عوارض متعدد جسمی و روحی و علی‌الخصوص اختلال در اعصاب شنوایی را حاصل شود. واحد اندازه‌گیری آلودگی صوتی «دسی بل» است و آستانه تحمل گوش انسان در حدود ۱۳۰ دسی‌بل است. انتشار صدا بسته به اینکه در محیط باز یا بسته صورت پذیرد رفتار متفاوتی دارد. در یک محیط باز امواج صوتی بدون برخورد به مانع روند انتشار را تا مرز تباهی ادامه می‌دهند. شرایط محیطی تاثیر غیر قابل انکاری در چگونگی انتشار صدا دارد. گرچه انسان به سرو صدا عادت کرده ولی در حقیقت آلودگی صوتی یک عامل خستگی بوده و ظرفیت کار انسان را چه در مشاغل فکری و چه در شغل‌های بدنی و ساده کاهش می‌دهد آلودگی صوتی روی وضع روانی و روحی شخص اثر کرده، باعث اشکال در تطابق یافتن انسان با محیط کار وحتی اجتماعی و خانواده می‌شود. که نتیجه آن کاهش بازده کار می‌باشد. در صورتی که مدت در معرض آلودگی صوتی قرار گرفتن افزایش پیدا کند، می‌تواند موجب کاهش قدرت شنوایی شود و همچنین خظر ابتلابه امراض قلبی-عروقی را افزایش دهد.
      • دستورالعمل اجرایی جمع‌آوری، نگهداری و حمل پسماند‌های ویژه

        شماره 1022
        امروزه پسماندهای ویژه را می توان به عنوان یک محصول جانبی صنعتی شدن نامید. مدیریت پسماندهای ویژه تنها یک مسئله محلی یا منطقه ای نبوده و به یک مسئله بین المللی تبدیل شده است. هراندازه یک کشور توسعه یافته تر باشد، تعداد سایت های آلوده به پسماندهای ویژه که باید از آلودگی زدوده شوند بیشتر می باشد. به دلیل اهمیت این دسته از پسماندها، مدیریت آنها باید به طور مناسب انجام گیرد. سیستم مدیریت پسماندهای ویژه دارای مراحلی است که اولین مرحله نگهداری موقت ماده زائد پس از تولید آن می باشد. تولید کننده ماده زائد نیاز به سیستمی برای نگهداری بدون خطر ماده زائد خود دارد تا زمانی که ماده زائد برای نگهداری، تصفیه یا دفع نهایی حمل شود. به طور معمول این نگهداری در ظروف مخصوص یا مخازن انجام می شود. بعد از اینکه پسماندهای ویژه بدرستی و بر اساس اصول مهندسی-بهداشتی جمع آوری و نگهداری گردید، یکی از مهمترین مراحل مربوط به مدیریت آنها، حمل و نقل این گونه زائدات می باشد. اگرچنانچه حمل و نقل به صورت مناسب انجام نشود آلودگی محیط زیست را به همراه خواهد داشت. اهمیت حمل و نقل پسماندهای ویژه باعث گردید که در سال 1989 کنوانسیون بازل در مورد کنترل نقل و انتقال برون مرزی پسماندهای ویژه و دفع آنها توسط برنامه محیط زیست ملل متحد به تصویب کشورهای عضو برسد. در سال 1371 مجوز عضویت جمهوری اسلامی ایران در کنوانسیون مذکور به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید. مطابق مفاد کنوانسیون مذکور کشورهای عضو متعهد گردیده اند که از صدور و ورود پسماندهای مشمول کنوانسیون در صورتی که تشخیص دهند به نحو صحیح از لحاظ مدیریت زیست محیطی اداره نخواهد شد جلوگیری نمایند. لذا بایستی ورود و خروج این مواد مطابق روال مقرر در کنوانسیون انجام گیرد. هدف از تدوین این راهنما ارائه روش های مطلوب در مدیریت جمع آوری، نگهداری و حمل و نقل پسماندهای ویژه می باشد. ، بر اساس بند 10 برنامه جامع مدیریت بهداشت، ایمنی، محیط‌زیست و انرژی در خصوص تدوین دستورالعمل های تخصصی، دستورالعمل حاضر تدوین و به بخش¬های مختلف وزارت صنعت، معدن و تجارت ابلاغ می¬گردد.
      • دستورالعمل ارزیابی ریسک مخاطرات بهداشتی مواد شیمیایی

        شماره 1015
        ارزیابی ریسک بهداشتی مواد شیمیایی فرآیندی است که به منظور تخمین ریسک آسیب وارده به ارگانهای هدف،‌ شاغلین و جامعه ناشی از مواجهه با عوامل شیمایی مورد استفاده قرار می گیرد. در این فرآیند عدم قطعیت، ویژگی ذاتی عوامل آسیب رسان و سایر شرایط مواجهه و خطرات بالقوه و بالفعل در نظر گرفته می شود. ارزیابی ریسک بهداشتی مواد شیمیایی می تواند جهت ارزشیابی گذشته و حتی مواجهه آینده برای هر ماده شیمیایی در هوا، آب و مواد غذایی و سایر عناصر و مواد موجود در زندگی روزمره مورد استفاده قرار بگیرد. ارزیابی ریسک می تواند ماهیت کمی، نیمه کمی و کیفی داشته باشد. معمولا آنچه ارزیابی ریسک را محدود می کند فقدان یا کمبود اطلاعات در این زمینه است. ارزیابی ریسک مواد شیمیایی بر درک علمی از رفتار آلودگی ها،‌ مواجهه،‌ دوز و مسمومیت تمرکز دارد. در ارزیابی ریسک بهداشتی، میزان ریسک آسیب به شاغلین، مشخص شده و اقدامات لازم برای محافظت پرسنل در برابر مخاطرات، پیشنهاد می شود. بر اساس دستورالعمل ها و قوانین جاری کشوری شاغلین در محیط های خود بایستی با سطح ایمن از مخاطرات مواجهه داشته باشند. در راستای تحقق این هدف بایستی عوامل مخاطره آمیز به موقع شناسایی و ارزیابی شده و اقدامات مناسب به منظور کاهش مواجهه صورت پذیرد. از این¬رو به استناد بند 10 برنامه جامع مدیریت HSEE وزارت،‌ ، دفتر امور HSEE وزارت سیاستگذاری های لازم را به منظور شناسایی، ارزیابی و ارزشیابی از مواد شیمیایی و جلوگیری از افزایش مخاطرات موجود در محیط کار، حفظ و ارتقاء سلامت شاغلین اقدام به تهیه دستورالعمل ارزیابی ریسک مخاطرات بهداشتی مواد شیمیایی نموده است.
      • دستورالعمل ارزیابی ریسک واحد های صنعتی – معدنی

        شماره 1018
        با استناد به ردیف 10-2 برنامه جامع HSEE مصوب وزارت صنعت، معدن و تجارت(ابلاغی شماره 241457 /60 مورخ 20/11/93) تهیه و تدوین دستورالعمل مدیریت ریسک واحدهای صنعتی و معدنی درقالب دستورالعمل های تخصصی، یکی از برنامه های اصلی دفتر امور HSEE وزارت می باشد. ارزیابی و رتبه بندی ریسک یکی از علمی ترین روشهای ساده سازی پتانسیل مخاطرات با رویکرد مدیریت ریسک می باشد. بررسی عوامل و تشخیص نقاط حادثه خیز و خطرآفرین درسازمان به منظور پیگیری از بروز حوادث از اهمیت ویژه ای برخوردار است. ریسک در سازمان، رویدادها یا وضعیتهای ممکن الوقوع نامعلومی هستند که در صورت وقوع، به صورت پیامدهای منفی یا مثبت بر اهداف سازمان موثر می باشند. هریک از این رویدادها یا وضعیت ها، دارای علل مشخص و نتایج و پیامدهای قابل تشخیص هستند. پیامدهای این رویدادها مستقیما در زمان، هزینه و کیفیت سازمان موثر می باشند. بنابراین شناسایی ریسک و تعیین میزان پیامدهای مثبت و منفی آن بر اهداف سازمان از اهمیت خاصی برخوردار است. مسأله منابع و محدود بودن آنها ایمنی و حفاظت را در زمره مسایل مهم سازمانی قرار داده است، به طوریکه جامعه بشری و به ویژه کشورهای در حال توسعه مانند کشور ما ایران با آن روبه رو است. شاید در آستانه ورود به قرن بیست ودوم، بتوان حفظ و صیانت از انسان را از جمله مهمترین چالشهای بشر قلمداد نمود. چرا که کاهش خطر پذیری انسان اصلی ترین هدف سیستم مدیریت بهداشت، ایمنی و محیط زیست می باشد. اساس و پایه مدیریت سلامت و امنیت کارکنان و پرسنل تحت حمایت هر مدیریت، ارزیابی ریسک می باشد. "خطر کردن" و به تعبیری دیگر "ریسک" فرایندی است که در هر عرصه نتیجه ای نامشخص و نامعلوم دارد، اما همین «فرایند» همواره آبستن نوآوری هایی بوده که مسیر تاریخ بشریت را دگرگون ساخته است، به گونه ای که آنچه امروز به عنوان علم و فن آوری و نیز یافته های بشری در خدمت انسان قرار دارد، برآیند «روح خطرکردن » درعرصه های گوناگون است.
      • دستورالعمل ارزیابی و پایش ارگونومی

        شماره 1013
        اختلالات اسکلتی- عضلانی مرتبط با کار عمده ترین عامل از دست رفتن زمان مفید کاری، علت بیش از 50 درصد غیبت های شاغلین در محیط های کاری، افزایش هزینه ها و آسیب به نیروی انسانی شاغل محسوب می شوند. بر اساس گزارش سازمان کار و صنایع ایالات متحده آمریکا، بین سال های 1992 تا 2000 در ایالت واشنگتن تعداد 380485 مورد بیمار سرپائی به دلیل اختلالات اسکلتی عضلانی در نواحی گردن، پشت و کمر به مراکز درمانی مراجعه کرده اند. با عنایت به ماهیت کار و تنوع فعالیت ها در محیط های اداری، مشاغل دفتری از جمله مشاغلی به شمار می روند که آسیب های اسکلتی- عضلانی در آنها از شیوع قابل توجهی برخوردار است. نظر به اینکه ارزیابی و پایش ارگونومی در محیط کار به مولفه هایی مانند خصوصیات ایستگاه کار، آنتروپومتری افراد، شرایط سازمانی و حتی عوامل روانشناختی وابسته است، لذا به استناد بند 10 برنامه جامع مدیریت HSEE به منظور رفع نیاز وزارت صنعت، معدن و تجارت و واحدهای تابعه و وابسته کمیته تخصصی بهداشت وزارت با هدف کاهش هزینه های درمانی، کاهش زمان از دست رفته کاری، افزایش بهره وری و کارآمدی کارکنان، دستورالعمل ارزیابی و پایش ارگونومی را تهیه و تدوین نموده و به دنبال آن شیوه های ارزیابی ارگونومی مختص به محیط¬های کاری مختلف در پیوست های این دستورالعمل ارائه نموده است.
      • دستورالعمل پایش و ساماندهی صنایع آلاینده

        شماره 1020
        امروزه لازم است خود اظهاری در پایش فعالیت های مختلف در بخش صنعت و معدن منطبق با خط و مشی امور بهداشت، ایمنی، محیط زیست و انرژی (HSEE ) وزارت متبوع با نگاهی نو در مسیر چرخه تولید و رونق اقتصادی هدایت و نظارت گردد. توانمند سازی بخش¬های مختلف جامعه،‌تقویت فرهنگ خود اظهاری با هدف شناسایی و مدیریت آلاینده ها از سوی صاحبان و مسئولین واحدهای تولیدی، عمرانی و خدماتی در راستای تقویت و اغنای فرهنگ زیست محیطی در کلیه بخش¬ها ضروری است. پایش محیط زیست، شناسایی و اندازه‌گیری آلودگی‌های محیطی مبنای تصمیم‌گیری در مدیریت زیست‌محیطی است. ساماندهی اصولی جهت رفع مشکلات زیست‌محیطی واحدهای صنعتی و معدنی بدون اتکا بر اندازه‌گیری‌های مطمئن با کمک سیستم‌های نوین پایش ممکن نیست. در سند چشم‌انداز ایران 1404 برخورداری از سلامت فرد، جامعه و محیط و بهره‌مندی از محیط زیست سالم از جمله اصول مهم می‌باشد که پایش آلودگی‌های محیط زیست از ابزارهای مهم صحت و سقم آن محسوب می‌گردد. به منظور ساماندهی و نظام¬مند کردن صنایع آلاینده در راستای اعمال راهکارها و تدوین برنامه اقدام، و همچنین، بر اساس بند 10 برنامه جامع مدیریت بهداشت، ایمنی، محیط‌زیست و انرژی در خصوص تدوین دستورالعمل های تخصصی، دستورالعمل حاضر تدوین و به بخش¬های مختلف وزارت صنعت، معدن و تجارت ابلاغ می¬گردد.
      • دستورالعمل ثبت و گزارش دهی غرامت بیماری های شغلی

        شماره 1016
        بیماری¬های شغلی موجب تحمیل درد و رنج فراوان بر کارکنان و باعث از دست دادن زمان کاری زیادی در جهان شده است. طبق آمار سازمان جهانی بهداشت( WHO)، تقریباً 45 درصد جمعیت جهان و بیش از 35 درصد جمعیت کشورمان، در شمار نیروی کار قرار دارند. سالیانه 68 تا 157 میلیون نفر در سراسر جهان به انواع بیماری های شغلی مبتلا می شوند. هزینه ناشی از بیماری های شغلی را می توان در سه گروه طبقه بندی کرد: 1- هزینه های مربوط به کارفرمایان (مانند پرداخت غرامت به بیمار)، 2- هزینه¬های افراد یا کارگران (مانند هزینه های انسانی ناشی از درد و اندوه و غیره) و 3- هزینه های مربوط به دولت (مانند هزینه های مراقبت های بهداشتی - درمانی) برآوردهای جدید نشان می¬دهد هزینه موارد جدید بیماریهای ناشی از کار در کارگران بریتانیا حدود 5/8 میلیارد یورو طی سال 2013- 2012 بوده است. در کنار همه هزینه های مستقیم ناشی از بیماری های شغلی هزینه های ناشی از کاهش بهره وری، کاهش روحیه سایر کارکنان و کاهش کیفیت زندگی افراد بیمار نیز مطرح می باشند. بر این اساس با توجه به ضرورت ایجاد زیر ساخت مناسب جهت جمع آوری اطلاعات مربوط به میزان غرامت های پرداختی از سوی واحدهای صنعتی – معدنی تحت پوشش وزارت صنعت، معدن و تجارت و در راستای تحقق بند 2 خط مشی HSEE و برنامه جامع مدیریتHSEE وزارت، دفتر امور بهداشت، ایمنی، محیط زیست و انرژی اقدام به تدوین دستورالعمل ثبت و گزارش دهی غرامت های ناشی از بیماری های شغلی نموده است.
      • دستورالعمل سیستم های مجوز انجام کار

        شماره 1019
        با استناد به ردیف 10-2 برنامه جامع HSEE مصوب وزارت صنعت، معدن و تجارت(ابلاغی شماره 241457 /60 مورخ 20/11/93) تهیه و تدوین دستورالعمل سیستم مجوز کار درقالب دستورالعمل های تخصصی، یکی از برنامه های اصلی دفتر امور HSEE وزارت می باشد. پروانه کار، مجوز شروع کار ایمن می باشد و سیستمی است برای کنترل کارهای اجرایی در شرایط نامناسـب و یا خطرناک. به عبارت ساده تر پروانه کار برای ایمن سازی محیط کار از خطرات وحوادث می باشد. سیستم پروانه کار، یک عامل کلیدی در اطمینان یافتن از آن است که کلیه اقدامات برای تضمین ایمنی کارکنانی کـه در صنایع و معادن مشغول کار می باشند، باقابلیت اطمینان بالا به عمل آید. عملکرد صحیح این سیستم به همه افـرادی کـه در آن مشارکت دارند بستگی دارد. این سیستم فقط در صورتی می تواند به طور موثر عمـل کنـد کـه کلیـه نفـرات در ارتباط با کار مانند مجوز دهندگان، سرپرستان و مجریان کار شرایط سیستم پروانه کار و اقدامات احتیـاطی و سـایر ضوابطی که در هریک از مجوز ها و چک لیست یا دستورالعمل های ایمنی قید شده است را رعایت نمایند
      • دستورالعمل واکنش در شرایط اضطراری

        شماره 1014
        شرایط اضطراری یک وضعیت غیر قابل پیش‌بینی است که شرکت‌ها، کارگران و جامعه را تهدید می‌کند و باعث اختلال یا متوقف شدن عملیات می‌شود. شرایط اضطراری به دو دسته طبیعی و ساخت دست بشر تقسیم می‌شود. وضعیت¬های اضطراری معمولاً‌ به ندرت رخ می¬دهند و زمان وقوع آن¬ها مشخص نمی¬باشد، از این‌رو لازم است برای مقابله با آن‌ها فعالیت¬های هماهنگ و مناسب انجام شود. با استناد به بند 11 ردیف 10-1 برنامه جامع HSEE مصوب وزارت صنعت، معدن و تجارت(ابلاغی شماره 241457 /60 مورخ 20/11/93) تهیه و تدوین دستورالعمل واکنش در شرایط اضطراری جهت شناسایی پتانسیل‌ها و حفظ آمادگی جهت واکنش در شرایط اضطراری یکی از برنامه های اصلی دفتر کل HSEE وزارت می باشد. آمارها نشان می‌دهد 72 ساعت اول بعد از وقوع حوادث (غیر از آتش‌سوزی)، بحرانی‌ترین زمان نجات مصدومین است و هر چه آگاهی‌های کارکنان در زمینه نحوه حمل‌ونقل مصدومین و کمک‌های اولیه بیشتر باشد، قابلیت و توان پاسخگویی و خدمات‌رسانی بیشتر بوده و‌ از ایجاد تلفات در محیط‌های کاری جلوگیری می‌شود. سازمان های با ریسک بالا، به‌خصوص در زمینه حریق، نشت مواد سمی و گازهای قابل انفجار و غیره، لازم است همواره آمادگی کاملی در مواجه به شرایط اضطراری داشته باشد.
      • بخشنامه هفته امر به معروف و نهی ازمنکر

      • دستورالعمل صدور جواز تاسیس و پروانه بهره برداری برای صنایع پیشرفته و شرکت ها و موسسات دانش بنیان

        شماره 8018
        باتوجه به روند پرشتاب تغییرات فناوری های پیشرفته، نقش این فناوری ها در تقویت حلقه های زنجیره ارزش صنایع و در تحقق اقتصاد دانش بنیان، این دستورالعمل باهدف تسهیل و روانسازی صدور جواز تأسیس و پروانه بهره¬برداری برای متقاضیان صنایع پیشرفته و شرکت ها و موسسات دانش بنیان و استقرار آنها براساس مصوبه شماره120997/ت48608هـ مورخ 15/09/1394 هیأت محترم وزیران تدوین شده است.
      • دستورالعمل ساماندهی عرضه و تقاضای اتانول (الکل) در کشور

        شماره 4028
        به منظور ساماندهی و پایش تولید، توزیع اتانول(الکل) و جلوگیری از عرضه و تقاضای خارج از شبکه، دستورالعمل مذکور به شرح زیر ابلاغ می گردد.
      • دستورالعمل تشکیل کمیته تخصصی انرژی

        شماره 1011
        بمنظور ایجاد رویه ها و فضای مناسب جهت افزایش بهره‌وری انرژی و همچنین بهبود وضعیت و ارتقا شاخصهای عملکردی در ستاد، سازمان های تابعه و وابسته و همچنین بخش صنعت، معدن و تجارت و با هدف استقرار زیر بند شماره 5 ردیف 8-1 برنامه جامع مدیریت HSEE، کمیته تخصصی انرژی به عنوان یکی از کمیته های تخصصی شورای عالی HSEE تشکیل می‌گردد
      • دستورالعمل مدیریت سبز

        شماره 1010
        جهان امروز دارای شرایطی است که نیازمند توجه هرچه بیشتر به محیط زیست می باشد. توسعه صنعت، گسترش بیش از پیش مواد آلاینده، افزایش جمعیت بشری، ایجاد صنایع جدید و به تبع آن تولید مواد زائد نوظهور همه باعث شده است تا دامنه آلودگی‌های زیست محیطی گستره وسیعی از جهان را دربرگیرد. دستیابی بـه اهـداف توسـعه پایـدارمستلزم مصرف بهینه از منابع در کشور می باشد. بر این اساس و برای پیشگیری از بروز بحرانهای زیست محیطی ضروری است اقدامات لازم برای حفظ محیط زیست انجام پذیرد. بهره‌وری سبز راهبـردی بـرای افـزایش بهـره‌وری و عملکـرد زیست محیطی به منظور توسعه فراگیر و جامع اقتصادی- اجتماعی می‌باشد. نظام مدیریت سبز نیز، مجموعه ای از ابزار های مدیریتی اجرایی می باشد که تحقق آن افزایش بهره وری در سطح سازمان ها و شرکت ها و در نهایت سطح کشور را بدنبال خواهد داشت. از آنجا که ساختمان‌های اداری و تجاری یکی از بخش هـای مهم مصـرف انرژی در کشور مـی باشـند، استقرار نظام مدیریت سبز در سازمان ها و ارگان های مختلف نقشی موثر در کاهش مصرف منابع (نظیر آب، انرژی، کاغذ و مدیریت مواد زاید جامد) داشته و منجر به ارتقا بهره وری خواهد شد. در همین راستا و به منظور اجرای وظایف قانونی با هدف استقرار بند شماره 10 برنامه جامع مدیریت دستورالعمل مدیریت سبز تهیه و تدوین گردیده‌است.

ستاد خبری مرکز حراست وزارتخانه

8809944

آدرس :

تهران، خیابان کریمخان، خیابان استاد نجات الهی، خیابان سمیه، نبش کوچه پورموسی، وزارت صنعت، معدن و تجارت

ساعت کار 8 الی 16

کد پستی :

1599691379

تلفن :

43606

پست الکترونیک :

info@mimt.gov.ir

مجموع بازدیدها : 195,805,189
تعداد بازدید امروز : 6,113
تعداد بازدید دیروز : 31,653
تعداد بازدید هفته : 195,048
تعداد بازدید این ماه : 719,729
آخرین به روزرسانی : 00:57  1396/05/27

کلیه حقوق متعلق به وزارت صنعت، معدن و تجارت می باشد.