• طبقه بندی پرسش های متداول
    • طبقه بندی پرسش های متداول
    •  
    • بیشترین سوالات پرسیده شده

      حقوق دولتی چیست؟

      براساس ماده 14 قانون معادن اصلاح شده در سال 1390، حقوق دولتی درصدی از بهای ماده معدنی موضوع پروانه بهره برداری است که توسط دولت و براساس مقررات مربوطه در این ماده، مواد 60 تا 62 آیین نامه اجرایی همان قانون، بند «الف» ماده 35 قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور و دیگر ضوابط مرتبط از بهره بردار معدن اخذ می­شود.

      هر شخص می‌تواند چه تعداد مجوز معدنی داشته باشد؟

      بر اساس تبصره 2 ماده 4 آیین‌نامه اجرایی قانون معادن: «اشخاص حقیقی نمی‌توانند بیش از یک تقاضای ثبت محدوده و یا پروانه اکتشاف داشته باشند. تعداد تقاضاهای ثبت محدوده در یک زمان برای اشخاص حقوقی، طبق دستورالعمل وزارت خواهد بود». عدم رعایت این بند و شرایط اخذ پروانه مذکور در ماده 4 مذکور موجب ابطال مجوز در هر مرحله از عملیات معدنی خواهد بود.

      چه اشخاصی می‌توانند امور قانونی مربوط به معادن را در مراجع اداری پیگیری نمایند؟

      دارندگان مجوزهای معدنی و یا قائم مقام قانونی یا قضایی ایشان می‌توانند نسبت به اجرای مراحل اداری و قانونی مربوط به معادن از طریق سامانه کاداستر و یا در صورت لزوم مراجعه به سازمانهای صنعت، معدن و تجارت استان­ها اقدام نمایند. در این خصوص لازم به توضیح است که بر اساس اصول کلی حقوقی افراد می‌توانند اختیارات قانونی خود را وفق ضوابط مربوطه در قانون معادن و قانون مدنی از طریق عقد وکالت به اشخاص دیگر تفویض نمایند. در همین خصوص لازم به تذکر است: الف) اقدامات وکیل بنام و برای موکل (دارنده پروانه معدنی) از اعتبار قانونی برخوردار و در حدود اختیارات تفویض شده نافذ است. ب) در موضوعات معدنی، وکالتنامه‌ها صرفاً در حدود شماره پروانه­ای که در سند وکالت ذکر شده است اعتبار دارد.

      چه اشخاصی و با چه شرایطی می‌توانند به فعالیت‎های معدنی در داخل کشور مبادرت نمایند؟

      اوصاف اشخاص واجد شرایط برای فعالیت‌های معدنی در دو بخش (اشخاص حقیقی یا اشخاص حقوقی) در ماده 5 آیین‌نامه اجرایی قانون معادن تشریح شده است.

      خرید و فروش مجوزهای معدنی به چه صورت است ؟

      خرید و فروش مجوزهای معدنی مطابق با مواد 21، 29 و 47 آیین نامه اجرایی قانون معادن صورت می پذیرد. تذکر: براساس ماده 49 آیین نامه اجرایی قانون معادن، مجوزهای برداشت موقت قابل انتقال به غیر نیستند.

      نحوه اخذ مجوزهای معدنی چگونه است؟

      به طور کلی اخذ مجوزهای معدنی از سه طریق 1- انجام مراحل اکتشافی 2- برنده شدن در مزایده و 3- خرید فروش مجوزهای مذکور انجام می پذیرد.

      انواع پروانه های معدنی کدامند؟

      1- پروانه اکتشاف 2- گواهی کشف 3- پروانه بهره‌برداری 4- مجوز برداشت موقت

      سازمانهای و نهادهای مرتبط با حوزه معادن کشور کدامند؟

      - وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان‌های تابعه استانی - سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور - سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی کشور - نظام مهندسی کشور - شورای عالی معادن (موضوع ماده 12 قانون معادن) - شورای معادن استانی (موضوع ماده 43 قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه)‌ و . . .

      قوانین و مقررات مرتبط با معادن که در اصل 45 قانون اساسی به آن اشاره شده کدام است؟

      در خصوص تعیین حدود و ثغور نحوه معدنکاری 2 دسته قوانین و مقررات وجود دارد که عبارتند از: الف- قوانین: از جمله قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران (اصل 44 و 45)، قانون تشکیل دو وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی و صنعت، معدن و تجارت، قانون معادن، قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی، قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور، قانون مدنی، قانون آیین دادرسی و تشکیلات دیوان عدالت اداری، قانون نظام مهندسی معدن، قانون کار، قانون ثبت اسناد و املاک، مقررات مربوط به محیط زیست و منابع طبیعی، قوانین مرتبط با وزارت نیرو (در بخش آب و انرژی) و قانون منع مداخله کارکنان دولت در معاملات دولتی، قانون مجازات اسلامی و . . . . ب- آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها: از جمله آیین‌نامه اجرایی قانون معادن (مصوب 1392) دستورالعمل‌های مرتبط با حوزه معادن که بعضاً در صفحه اینترنتی معاونت امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت موجود است که به عنوان نمونه می‌توان به دستورالعمل نحوه احراز صلاحیت‌های فنی و مالی یا دستورالعمل نحوه محاسبه حقوق دولتی و . . . اشاره کرد.

      ماهیت قانونی معادن چیست ؟

      بر اساس اصل 45 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران معادن جزء انفال محسوب می‌شوند که در اختیار حکومت اسلامی است تا بر طبق مصالح عامه نسبت به آن عمل نمایند. ترتیب و تفصیل استفاده از معادن را قانون تعیین می‌نماید.

      درج قیمت کالای تولیدی

      مطابق ماده 65 قانون نظام صنفی، نصب برچسب قیمت بر روی کالای تولیدی الزامی است و آن دسته از واحدهای تولیدی که از نصب برچسب قیمت بر روی محصولات خودداری می نمایند باید مطابق قوانین مربوطه برخورد لازم صورت پذیرد. همچنین شرکت در صورت اطلاع از چگونگی فعالیت واحدهای متخلف می تواند موضوع را به نحو مقتضی به سازمانهای بازرگانی استان مربوطه و یا واحد ارتباط مردمی (124) منعکس تا اقدام لازم در برخورد با شرکتهای غیرمجاز مطابق مقررات و قوانین تعزیرات حکومتی معمول گردد.

      اطلاعات و قوانین و بخشنامه های اصناف

      کلیه اطلاعات لازم، در آیین نامه ساماندهی فعالیت و نظارت بر فروشگاههای مجازی ذکر گردیده است، که متقاضیان می توانند با مراجعه به دایرکتوری قوانین و مقررات سایت www.asnaf.ir مجموعه اطلاعات مربوطه را اخذ نمایند.

      امکان وارد کردن خودرو دست دوم

      براساس‎اعلام سازمان توسعه تجارت ایران : براساس آیین نامه ضوابط فنی واردات خودرو مصوبه شماره 18758/ت28817هـ مورخ 10/4/1382 هیات محترم وزیران واردات خودروی سواری با حداکثر یکسال ساخت با رعایت ضوابط و مقررات مربوط به واردات خودرو مجاز می باشد.

      مجوز ورود ماشین به اشخاص حقیقی

      براساس‎اعلام سازمان توسعه تجارت ایران : دارندگان کارت بازرگانی می توانند نسبت به واردات خودروهایی که در سایت ثبتارش جهت اطلاع عموم قرار داده شده است با رعایت ضوابط و مقررات مربوطه اقدام نمایند.

      نحوه جذب و بکارگیری مشمول وظیفه در وزارت صنعت، معدن و تجارت

      مجوز جذب و بکارگیری مشمولین وظیفه (امریه) با دستور مقام معظم رهبری فرمانده کل قوا به دستگاههای دولتی عنایت می شود. تفویض اختیار کامل درخصوص سیاستگذاری و مباحث اجرائی این امر از سوی معظم له به دفتر سیاست گذاری و نظارت راهبردی حفاظت و اطلاعات نیروهای مسلح داده شده است. سهمیه اختصاص داده شده به وزارت صنعت، معدن و تجارت بصورت سالانه می باشد. مشمولین جذب شده در این وزارتخانه میبایستی یکی از شرایط زیر را دارا باشند : 1- خانواده ایثارگران (شهدا – جانبازان – مفقودالاثر – اسرا) 2- متاهل 3- معاف از رزم 4- تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) 5 - تحت پوشش سازمان بهزیستی 6- درصورتی که مشمولین متقاضی خدمت در مناطق محروم دارای ضریب محرومیت بالای 5 باشند نیازی به شرایط اشاره شده نمی باشد. مدارک مورد نیاز : 1- نامه اعلام نیاز از «سازمان صنعت، معدن و تجارت استانها، سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور» 2- کپی شناسنامه (درصورت متاهل بودن و داشتن توضیحات از کلیه صفحات) 3- گواهی دانشگاه مبنی بر اتمام دوره معافیت تحصیلی 4- دفترچه اعزام به خدمت سربازی 5- کپی کارت ملی مشمولین وظیفه می بایستی حداکثر 45 روز قبل از اعزام مدارک خود را بطور کامل به این واحد ارسال نمایند. بدیهی است درصورت نداشتن شروط ابلاغ شده و یا عدم ارسال به موقع مدارک اقدامی میسر نمی باشد. روال جذب مشمولین وظیفه 1- متقاضیان براساس رشته تحصیلی مرتبط وزارتخانه و اهداف و شرایط اعلام شده از سوی دفتر سیاست گذاری و نظارت راهبردی حفاظت و اطلاعات نیروهای مسلح جذب می گردند. 2- متقاضیان باید 45 الی 70 روز قبل از اعزام جهت تکمیل پرونده به این وزارتخانه مراجعه نموده، مدارک مشمولین متقاضی اخذ و پس از طی مراحل اولیه و بررسی شرایط براساس بخشنامه های موجود طی یک لیست 45 روز قبل از اعزام به دفتر سیاست گذاری و نظارت راهبردی حفاظت اطلاعات نیروهای مسلح تحویل داده می شود. 3- آن دفتر پس از انجام مراحل اداری و گزینش های مربوطه در جواب لیستی را به این وزارتخانه ارسال می نماید که همان لیست مجوز امریه مقام معظم رهبری برای هر فرد می باشد. پس از هماهنگی های لازم برای محل آموزشی نظامی، افراد تایید شده با هماهنگی سازمان نظام وظیفه عمومی کل کشور به محل آموزشی اعزام و پس از طی دوره آموزشی به همراه برگه ماموریت از واحد آموزش دهنده به این وزارتخانه مراجعه می نمایند و این اداره کل مشمولین را طی نامه های جداگانه به محل خدمتشان مامور می نماید. سازمانهای محل خدمت مشمولین می بایستی گزارش شروع بکار و کارکرد هر فرد را هر سه ماه یکبار جهت اعلام به ارتش به این وزارتخانه ارسال نمایند. سازمانها موظفند که مشمولین را در محلهای اعلام شده و در پستهای کاملاً تخصصی مرتبط با رشته تحصیلیشان بکار گیرند براساس دستور صریح مقام معظم رهبری این وزارتخانه بایستی نظارت کامل بر استفاده صحیح از مشمولین شاغل در کل کشور را داشته باشد. از اینرو این واحد در راستای اجرای صحیح قوانین و مقررات ابلاغی از سوی ستاد کل نیروهای مسلح و در صورت بروز مشکلات احتمالی پیگیری و اقدامات لازم را برای حل این مشکلات اقدام می نماید.

      درخواست اطلاعات در خصوص صادرات یا واردات

      براساس اعلام سازمان توسعه تجارت : با عنایت به تنوع موضوعی و فراگیر بودن اطلاعات خواسته شده، اینگونه متقاضیان می توانند با مراجعه حضوری به دفاتر تخصصی و یا پایگاه اطلاع رسانی نسبت به دریافت اطلاعات خواسته شده اقدام نمایند.

      وظیفه شرکتهای واردکننده کالا در خصوص گارانتی و خدمات پس از فروش

      براساس اعلام سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان : براساس مفاد آیین نامه قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان تمامی شرکت های خارجی و نمایندگان رسمی آنها در صورت اقدام به واردات کالاهای مصرفی بادوام که نیاز به خدمات پس از فروش دارند مکلفند متناسب با میزان و گستره توزیع کالاهای خود مراکز سرویسو شبکه خدمات پس از فروش مطابق ضوابط آیین نامه های مرتبط ایجاد نمایند. شایان ذکر است به استناد ماده (9) ضوابط فعالیت واردکنندگان کالاهای سرمایه ای و مصرفی بادوام خارجی در کشور (مرتبط با قانون موصوف) شرکت های عرضه کالا موظفند برای کالاهای خود دفترچه راهنمای فارسی، کارت ضمانت صادر نمایند، لیکن اشخاص حقیقی و حقوقی غیرنماینده بایستی با ارایه تضمین های لازم نسبت به عرضه کالاهای تحت پوشش خود و ارایه ضمانت نامه، همچنین تامین شبکه خدمات پس از فروش (پس از ارزیابی های لازم) مبادرت نمایند.

      درخصوص درخواست های استخدام و جذب

      وفق نامه شماره 15865/92/224 مورخ 16/9/1392 معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور، به استناد مواد51 و 57 قانون برنامه پنجم توسعه و ماده 44 قانون مدیریت خدمات کشوری هرگونه جذب و استخدام در دستگاه های دولتی منوط به اخذ مجوزهای قانونی و پس از پذیرفته شدن در آزمون تخصصی که به طور عمومی نشر آگهی می گردد امکان پذیر بوده که جذب و استخدام ایثارگران براساس قانون و ضوابط استخدامی خاص خود می باشد. از طرفی وفق نص صریح تبصره ذیل ماده 32 قانون مدیریت خدمات کشوری "دستگاههای اجرایی می توانند در شرایط خاص با تائید سازمان تا 10% پستهای سازمان مصوب خود را، بدون تعهد استخدامی و در سقف اعتبارات مصوب، افرادی را بصورت ساعتی یا کار معین برای حداکثر یک سال به کار گیرند" که همانگونه که مستحضرید این وزارتخانه بیش از سقف تعیین شده اقدام به بکارگیری نیرو نموده است. لذا درحال حاضر بکارگیری نیروی انسانی به هر شکل و عنوان (حتی به عنوان جایگزین نیروهای خروجی) در وزارت متبوع میسر نمی باشد.

      چگونگی احراز رسمی قانونی بودن فروشگاه‌های اینترنتی

      تصویر نماد اعتماد الکترونیکی در وب‌ سایت کسب و کارهای اینترنتی نشان رسمی و قانونی بودن فروشگاههای اینترنتی جهت اطمینان از اعتبار این نماد، می‌توان به یکی از دو روش زیر اقدام نمود: 1ـ کلیک بر روی تصویر نماد، و مشاهده مشخصات کسب و کار، مندرج بر روی صفحه صحت‌سنجی و مقایسه اطلاعات درج شده در سایت و اطلاعات نمایش داده شده در صفحه صحت‌سنجی 2ـ مراجعه به فهرست کسب و کارهای اینترنتی دارای نماد اعتماد الکترونیکی به آدرس ( اینجا کلیک کنید ) و جستجوی دامنه کسب و کار اینترنتی مورد نظر شایان ذکر است راهنمای نحوه احراز اصالت نماد اعتماد الکترونیکی در پرتال نماد ( اینجا کلیک کنید ) در دسترس عموم قرار دارد.

      برای اخذ پروانه کسب ایثارگری به کجا باید مراجعه کرد؟

      جهت اخذ پروانه ایثارگری لازم است اول معرفی نامه کتبی ازبنیادشهید توسط متقاضی اخذ شود،سپس در سامانه اینترنتی به آدرس http://www.iranianasnaf.ir ثبت نام نموده وبا در دست داشتن کد رهگیری حضوری به سازمان مراجعه نماید.

ستاد خبری مرکز حراست وزارتخانه

88809944

آدرس :

تهران، خیابان کریمخان، خیابان استاد نجات الهی، خیابان سمیه، نبش کوچه پورموسی، وزارت صنعت، معدن و تجارت

کد پستی :

1599691379

تلفن :

81771-81761

پست الکترونیک :

info@mimt.gov.ir

مجموع بازدیدها : 207,753,924
تعداد بازدید امروز : 28,790
تعداد بازدید دیروز : 34,511
تعداد بازدید هفته : 63,301
تعداد بازدید این ماه : 811,670
آخرین به روزرسانی : 20:31  1397/04/31

کلیه حقوق متعلق به وزارت صنعت، معدن و تجارت می باشد.

Page created in 1.4994349479675 seconds.
memoryUsage : 32009Kb