• طبقه بندی آیین نامه / قوانین و مقررات
    • طبقه بندی آیین نامه / قوانین و مقررات
    • فهرست آیین نامه / قوانین و مقررات
      • دستورالعمل سیستم های مجوز انجام کار

        شماره 1019
        با استناد به ردیف 10-2 برنامه جامع HSEE مصوب وزارت صنعت، معدن و تجارت(ابلاغی شماره 241457 /60 مورخ 20/11/93) تهیه و تدوین دستورالعمل سیستم مجوز کار درقالب دستورالعمل های تخصصی، یکی از برنامه های اصلی دفتر امور HSEE وزارت می باشد. پروانه کار، مجوز شروع کار ایمن می باشد و سیستمی است برای کنترل کارهای اجرایی در شرایط نامناسـب و یا خطرناک. به عبارت ساده تر پروانه کار برای ایمن سازی محیط کار از خطرات وحوادث می باشد. سیستم پروانه کار، یک عامل کلیدی در اطمینان یافتن از آن است که کلیه اقدامات برای تضمین ایمنی کارکنانی کـه در صنایع و معادن مشغول کار می باشند، باقابلیت اطمینان بالا به عمل آید. عملکرد صحیح این سیستم به همه افـرادی کـه در آن مشارکت دارند بستگی دارد. این سیستم فقط در صورتی می تواند به طور موثر عمـل کنـد کـه کلیـه نفـرات در ارتباط با کار مانند مجوز دهندگان، سرپرستان و مجریان کار شرایط سیستم پروانه کار و اقدامات احتیـاطی و سـایر ضوابطی که در هریک از مجوز ها و چک لیست یا دستورالعمل های ایمنی قید شده است را رعایت نمایند
      • دستورالعمل مدیریت سبز

        شماره 1010
        جهان امروز دارای شرایطی است که نیازمند توجه هرچه بیشتر به محیط زیست می باشد. توسعه صنعت، گسترش بیش از پیش مواد آلاینده، افزایش جمعیت بشری، ایجاد صنایع جدید و به تبع آن تولید مواد زائد نوظهور همه باعث شده است تا دامنه آلودگی‌های زیست محیطی گستره وسیعی از جهان را دربرگیرد. دستیابی بـه اهـداف توسـعه پایـدارمستلزم مصرف بهینه از منابع در کشور می باشد. بر این اساس و برای پیشگیری از بروز بحرانهای زیست محیطی ضروری است اقدامات لازم برای حفظ محیط زیست انجام پذیرد. بهره‌وری سبز راهبـردی بـرای افـزایش بهـره‌وری و عملکـرد زیست محیطی به منظور توسعه فراگیر و جامع اقتصادی- اجتماعی می‌باشد. نظام مدیریت سبز نیز، مجموعه ای از ابزار های مدیریتی اجرایی می باشد که تحقق آن افزایش بهره وری در سطح سازمان ها و شرکت ها و در نهایت سطح کشور را بدنبال خواهد داشت. از آنجا که ساختمان‌های اداری و تجاری یکی از بخش هـای مهم مصـرف انرژی در کشور مـی باشـند، استقرار نظام مدیریت سبز در سازمان ها و ارگان های مختلف نقشی موثر در کاهش مصرف منابع (نظیر آب، انرژی، کاغذ و مدیریت مواد زاید جامد) داشته و منجر به ارتقا بهره وری خواهد شد. در همین راستا و به منظور اجرای وظایف قانونی با هدف استقرار بند شماره 10 برنامه جامع مدیریت دستورالعمل مدیریت سبز تهیه و تدوین گردیده‌است.
      • دستورالعمل واکنش در شرایط اضطراری

        شماره 1014
        شرایط اضطراری یک وضعیت غیر قابل پیش‌بینی است که شرکت‌ها، کارگران و جامعه را تهدید می‌کند و باعث اختلال یا متوقف شدن عملیات می‌شود. شرایط اضطراری به دو دسته طبیعی و ساخت دست بشر تقسیم می‌شود. وضعیت¬های اضطراری معمولاً‌ به ندرت رخ می¬دهند و زمان وقوع آن¬ها مشخص نمی¬باشد، از این‌رو لازم است برای مقابله با آن‌ها فعالیت¬های هماهنگ و مناسب انجام شود. با استناد به بند 11 ردیف 10-1 برنامه جامع HSEE مصوب وزارت صنعت، معدن و تجارت(ابلاغی شماره 241457 /60 مورخ 20/11/93) تهیه و تدوین دستورالعمل واکنش در شرایط اضطراری جهت شناسایی پتانسیل‌ها و حفظ آمادگی جهت واکنش در شرایط اضطراری یکی از برنامه های اصلی دفتر کل HSEE وزارت می باشد. آمارها نشان می‌دهد 72 ساعت اول بعد از وقوع حوادث (غیر از آتش‌سوزی)، بحرانی‌ترین زمان نجات مصدومین است و هر چه آگاهی‌های کارکنان در زمینه نحوه حمل‌ونقل مصدومین و کمک‌های اولیه بیشتر باشد، قابلیت و توان پاسخگویی و خدمات‌رسانی بیشتر بوده و‌ از ایجاد تلفات در محیط‌های کاری جلوگیری می‌شود. سازمان های با ریسک بالا، به‌خصوص در زمینه حریق، نشت مواد سمی و گازهای قابل انفجار و غیره، لازم است همواره آمادگی کاملی در مواجه به شرایط اضطراری داشته باشد.
      • دستورالعمل ساماندهی عرضه و تقاضای اتانول (الکل) در کشور

        شماره 4028
        به منظور ساماندهی و پایش تولید، توزیع اتانول(الکل) و جلوگیری از عرضه و تقاضای خارج از شبکه، دستورالعمل مذکور به شرح زیر ابلاغ می گردد.
      • دستورالعمل صدور جواز تاسیس و پروانه بهره برداری برای صنایع پیشرفته و شرکت ها و موسسات دانش بنیان

        شماره 8018
        باتوجه به روند پرشتاب تغییرات فناوری های پیشرفته، نقش این فناوری ها در تقویت حلقه های زنجیره ارزش صنایع و در تحقق اقتصاد دانش بنیان، این دستورالعمل باهدف تسهیل و روانسازی صدور جواز تأسیس و پروانه بهره¬برداری برای متقاضیان صنایع پیشرفته و شرکت ها و موسسات دانش بنیان و استقرار آنها براساس مصوبه شماره120997/ت48608هـ مورخ 15/09/1394 هیأت محترم وزیران تدوین شده است.
      • دستورالعمل مبارزه با پولشویی در حوزه اصناف و بسته ضمانت اجرایی قوانین و مقررات مبارزه با پولشویی

        شماره بر اساس نامه شماره 82449/20 مورخ 7/5/1391 رییس شورای عالی مبارزه با پولشویی
      • دستور العمل استقرار چرخه مدیریت بهره‌ وری در وزارت صنعت، معدن و تجارت

        شماره 6032
        افزایش آگاهی های مردم و مؤسسات از یک طرف و میل کشورها به رشد و توسعه اقتصادی بیشتر از طرف دیگر تعادل بین امکا نا ت موجود ونیازها یا عرضه و تقاضا را بتدریج برهم زده و سرمایه‌گذاری جدید جوابگوی نیازها و تقاضاها نیست، استفاده بهتر از امکا نا ت موجود، تولید کالاها و خدمات با هزینه و زمان کمتر، انجام کار درست به روش صحیح، کارایی به اضافه اثربخشی و... از جمله تعاریفی است که بتدریج برای تعریف و توضیح مفهوم بهره‌وری به‌کار گرفته شده است. نتایج و دستاوردهای حرکت بهره‌وری در جهان گویای این واقعیت مهم است که رشد و توسعه اقتصادی فقط براساس سرمایه‌گذاری جدید و ایجاد ظرفیتهای جدید انسانی و فیزیکی صورت نمی‌گیرد، بلکه استفاده بهتر از سرمایه‌گذاری های قبلی و موجود، رویکرد مهم دیگری برای تحقق اهداف رشد و توسعه است. براین اساس سه رویکرد مهم برای ایجاد رشد اقتصادی و نیل به توسعه اقتصادی به شرح زیر طبقه ‌بندی شده است : 1ـ مدل توسعه اقتصادی مبتنی بر افزایش عوامل تولید (سرمایه‌گذاری جدید) 2ـ مدل توسعه اقتصادی مبتنی بر رویکرد ارتقای بهره‌وری (استفاده بهتر از سرمایه‌ها و امکانات موجود) 3ـ مدل توسعه اقتصادی با رویکرد ترکیبی (سرمایه‌گذاری جدید و ارتقای بهره‌وری) اصولاً بهره وری روشی برای استفاده هوشمندانه و خردمندانه از مواهب خدادادی برای بدست آوردن بهترین نتیجه و بالاترین مطلوبیت است.چنانچه سازمان بخواهد به بهبود بهره وری مستمر و قابل ملاحظه ای دست یابد، باید برای این موضوع اهمیت استراتژیک قائل شود و به بهبود بهره وری به عنوان یک فرآیند مدیریتی بنگرد. اگر بهره وری را " انتخاب فعالیتی که با بیشترین بازدهی، هدف مورد نظر را تحقق می بخشد" معنی کنیم، زیر بنای اولیه بهبود بهره وری ایجاد دگرگونی و تحول بینشی در خود و دیگران، خواهد بود و این تغییر نمی تواند بصورت امری و دستوری باشد، بلکه بایستی جوششی باشد از درون.خوشبختی و سعادت هر ملتی، وابسته به کار وتلاش همه اقشار جامعه بوده و بهره وری مقیاسی برای ارزیابی عملکرد این فعالیت ها در بخش های مختلف اقتصادی- اجتماعی می باشد. ارتقاء بهره وری بر دیدهای اصلی اجتماعی، اقتصادی و سیاسی جامعه مانند کاهش تورم، افزایش سطح رفاه عمومی، افزایش توان رقابت سیاسی و اقتصادی و … تأثیرات وسیعی دارد. به منظور یکپارچه‌سازی اطلاعات، پایش بهره وری و آگاهی از وضعیت فعالیت واحدهای ستادی،تابعه و وابسته، تهیه اطلاعات شفاف، دقیق، بروز و به ‌موقع از این واحدها، برای استفاده در سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌های کوتاه مدت و بلند مدت، این دستورالعمل جهت اجراء ابلاغ می شود.
      • دستورالعمل نظام پذیرش و بررسی پیشنهادها

        شماره 1005/2
        پیشرفت ،پویایی وتحول دریک سازمان اداری هنگامی به وقوع می پیوندد که محیط سازمان آمادگی لازم جهت فعال نمودن ذهن افراد،ایجاد تفاهم واستفاده از مهارت،تجارب ،ایده ها ونظرات آنان را به منظور اصلاح وپیشبرد امور داشته باشد.نظام پذیرش وبررسی پیشنهادهای کارکنان به عنوان یک ابزار اجرایی مدیریت مشارکتی ،نظام همکاری فکری وعملی کلیه اعضای یک سازمان با سطوح مختلف مدیریتی آن است. دراین نظام کلیه افراد درباره روشهای حل مسائل وارتقاء بهره وری فعالانه اندیشه کرده وحاصل آن درقالب طرحها وپیشنهادها به سازمان ارائه می گردد وازاین طریق یک نظام همفکری وهم اندیشی برای رسیدن به اهداف سازمانی بوجود می آید.نخستین گام در استقرار مدیریت مشارکتی در دریافت نظرات وپیشنهادهای کارکنان است به عبارت دیگر نظام پذیرش وبررسی پیشنهادها یکی ازابزارهای مهم وبنیادی جهت ایجاد بستر وفضای مناسب برای مشارکت کارکنان در مدیریت هر دستگاه می باشد. در اجرای دستورالعمل ماده 2 آیین نامه اجرایی ماده 20 قانون مدیریت خدمات کشوری (موضوع نظام پذیرش و بررسی پیشنهادها در دستگاه های اجرایی)و با توجه به پیشرفت علم وتکنولوژی ولزوم به روزرسانی دستورالعمل 1/1005مورخ 17/3/1376 وباعنایت به ادغام وزارتخانه های صنایع ومعادن وبازرگانی دستورالعمل داخلی نظام پذیرش و بررسی پیشنهادها در وزارت صنعت ، معدن و تجارت به شرح ذیل ابلاغ می گردد
      • دستورالعمل صدور گواهی و پروانه تحقیق و توسعه بنگاه های صنعتی و معدنی

        شماره 8006/5
        در دنیای رو به رشد فعلی کشورهایی مسیر توسعه را در زمان کوتاهتری خواهند پیمود که صنعتی مبتنی بر دانش و فناوری بنا نهاده باشند. یکی از الزامات توسعه دانش محور و رهایی از اقتصاد تک محصولی، اعتنای ویژه به مقوله تحقیق و توسعه در بنگاه های صنعتی و معدنی است، چراکه تحقیق و توسعه عامل اصلی بهینه سازی فرآیندها و به کارگیری مناسب منابع طبیعی در جهت ایجاد محصولات با ارزش افزوده بالا و رقابت پذیر در سطح بین الملل و درنتیجه تحقق رشد اقتصادی مطلوب می باشد
      • دستورالعمل تشکیل شورای عالی بهداشت، ایمنی، محیط زیست و انرژی وزارت صنعت، معدن و تجارت

        شماره 1009
        به منظور ایجاد هم‌افزایی و همگرایی دانش علمی و کاربردی عرصه صنعت و دانشگاه، با رویکرد پیش بینی و پیشگیری از پیامدهای حوزه بهداشت، ایمنی، محیط زیست و انرژی و در راستای پایش و نظارت بر اجرای برنامه های مدیریت ریسک به شکل یکپارچه و منطبق با ماموریت برنامه جامع مدیریت بهداشت، ایمنی، محیط زیست و انرژی در وزارت متبوع به شماره 1008 مورخ 20/10/1393، شورای عالی HSEE تشکیل می گردد. این شورا بالاترین مرجع سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی، سازمان‌دهی، نظارت و ارزیابی فعالیت‌های مرتبط با روند اجرایی سیستم مدیریت HSEE در وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌باشد. بر این اساس تشکیل گروههای همفکر به منظور تسهیل و تسریع تصمیم سازی های جامع و کلان در بخش صنعت، معدن و تجارت، زیر نظر بالاترین مقام مسئول دستگاه یک ضرورت محسوب می شود. این شورا هماهنگی و تسهیل امور محوله به امورHSEE وزارت، سازمانهای تابعه، وابسته و بخش صنعت، معدن و تجارت و همچنین ارائه نظرات مشورتی و راهبردی جهت بهبود وضعیت محورها و شاخصهای عملکردی پیشگیرانه و پیشروHSEE را عهده دار می باشد.
      • دستورالعمل الزام به روزرسانی اطلاعات و ارائه آمار حوزه صنعت، معدن و تجارت

        شماره 5013
        به منظور یکپارچه‌سازی آمار و داده ها، پایش وضعیت حوزه صنعت، معدن و تجارت، تهیه گزارش های آماری و ارائه اطلاعات شفاف، دقیق، به روز و به‌موقع، برای اطلاع رسانی و استفاده در سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌های کوتاه مدت و بلند مدت، این دستورالعمل تدوین، تصویب و جهت اجرا ابلاغ می شود.
      • دستورالعمل ارزیابی ایمنی ساختمان‌

        شماره 1008-60/123727
        ساختمان‌های اداری با توجه تمرکز بالای جمعیت از نقطه‌نظر ایمنی نیازمند توجه ویژه‌ای می‌باشند. در یک نگاه اجمالی ممکن است ساختمان‌های‌ اداری محیط‌های کاری ایمنی به نظر برسند که در آن کارمندان در شرایط دمایی مناسب مشغول به فعالیت می‌باشند، این در حالی است که بر اساس اطلاعات اداره کار ایالات متحده آمریکا (BLS) به‌طور متوسط سالانه حدود 800000 ساختمان اداری در این کشور دچار سوانح و جراحات کاری می‌شوند. این آمار تکان‌دهنده نمایانگر بالا بودن سطح مخاطرات در این محیط‌ها می‌باشد. به‌طورمعمول ساختمان‌های اداری از قسمت‌های مختلفی از قبیل پارکینگ، آسانسور، موتورخانه، انبار، سردخانه، سالن غذاخوری و غیره تشکیل‌شده است که بعضا می تواند سطح ریسک بالایی داشته باشد و از این رو هرکدام دارای مخاطرات و آیین‌نامه‌های ایمنی مختص به خود بوده و لازم است به‌صورت دوره‌ای مورد بازرسی قرار گیرند. پیرو ردیف 5 تصویب‌نامه هیئت محترم وزیران در جلسه 14/10/1393 به شماره نامه 220018/60 مورخ 22/10/1393 در بخش آتش‌نشانی و امور ایمنی با موضوع رعایت الزامی ضوابط ایمنی در بهره‌برداری از کلیه تجهیزات و تأسیسات تحت مالکیت دستگاه‌های موضوع ماده 5 قانون مدیریت خدمات کشوری و حسب تأکید مقام عالی وزارت در نامه شماره 203245/60 مورخ 29/9/1393 با موضوع "ضرورت افزایش ضریب ایمنی ساختمان‌های ستادی وزارت"، همچنین با توجه به سوابق حوادث پیش‌آمده در ساختمان‌های اداری کشور و حساسیت‌های موجود در این زمینه، این دستورالعمل باهدف شناسایی به‌موقع مخاطرات و مدیریت آن‌ها تدوین گردیده است. با وجود اینکه نمی‌توان به‌صورت کامل احتمال وقوع حوادث را به صفر رساند، لیکن رعایت بعضی از نکات ایمنی و حفاظتی می‌تواند نقش کاهنده ایفا نماید. درصورتی‌که ریسک‌های محیط کار به‌موقع شناسایی و برطرف شوند، بسیاری از سوانح و جراحات قابل‌پیشگیری خواهند بود.
      • دستورالعمل ارزیابی بهداشتی آشپزخانه و رستوران ها

        شماره 1008-123733/60
        به منظور دستیابی به محیط سالم و بدور از هرگونه آلودگی نظارت بر اجرای قوانین و مقرارت بهداشتی امری ضروری می باشد. بر این اساس ضرورت نظارت بر رعایت الزامات و استانداردهای بهداشتی در اماکن تهیه، طبخ و توزیع مواد غذایی به منظور پیشگیری از انتقال بیماری های مصری و قابل انتقال از طریق مواد غذایی بر هیچ کس پوشیده نیست، از روشهای ساده و قابل اطمینان به منظور نظارت بر عملکرد بهداشتی اماکن مربوطه استفاده از چک لیست ها و پایش مداوم این اماکن می باشد. چک لیست ها می تواند ساده ترین راه تشخیص مخاطرات و ارزیابی آنها باشند، لذا چک لیست¬های حاضر به عنوان راهنمای مرجع جهت بررسی کامل مستندات مرتبط با وضعیت بهداشتی آشپزخانه ها، رستوران ها، انبارهای مواد غذایی و سایر اماکن مرتبط با فعالیت های تهیه و طبخ غذا تدوین شده است تا بازرسی های کارشناسان HSEEوزارت و سازمان های تابعه و وابسته هر چه هدفمندتر در راستای خط مشی و برنامه جامع مدیریت HSEE انجام گیرند.
      • دستورالعمل اجرایی اندازه گیری عوامل زیان آور محیط کار

        شماره 60/123731-1008
        تأمین، حفظ و ارتقاء سطح سلامت شاغلین، افزایش بهره‌وری در کار و افزایش سطح رفاه آن ها و همچنین حرکت همه ‌جانبه به‌ سوی توسعه پایدار، از جمله اهداف اساسی فعالیتهای بهداشت حرفه‌ای می‌باشد. کارکنان در محیط های کاری با توجه به نوع فعالیت و ویژگی های فرآیندی با انواع مختلفی از عوامل آسیب زای سلامت در تماس هستند. طبق آمار سازمان جهانی بهداشت بیش از نیمی از افراد شاغل در محیط کاری خود در تماس با عوامل زیان آور می باشند. تعیین میزان مواجهه کارکنان با هر یک از عوامل زیان آور محیط کار می تواند در کنترل و پیشگیری مواجهه با این عوامل در محیط کار نقش اساسی را ایفا کند. این دستورالعمل به منظور ایجاد یکپارچگی در ارائه خدمات اندازه گیری به صاحبان صنایع و معادن و مانع از دست رفتن اطلاعات اندازه گیری ها می شود، همچنین ثبت دقیق پارامترها و متغیر های اساسی در ارزیابی میزان مواجهه می تواند در تعیین معاینات قبل از استخدام و دوره ای نیز مثمر ثمر باشد.
      • دستورالعمل اجرایی پایش آلاینده های زیست محیطی

        شماره 60/123726-1008
        پایش محیط زیست و شناسایی و اندازه گیری آلودگی‌های محیطی مبنای تصمیم گیری در مدیریت زیست محیطی است . قضاوت صحیح و برنامه ریزی اصولی جهت رفع مشکلات زیست محیطی بدون اتکاء بر اندازه گیری‌های مطمئن با کمک سیستم های نوین و توانمندی در پایش ممکن نیست . در سند چشم انداز ایران 1404 برخورداری از سلامت فرد ، جامعه و محیط و بهره مندی از محیط زیست سالم از جمله اصول مهم این سند می‌باشد که پایش آلودگی‌های محیط زیست از ابزارهای مهم صحت و سقم آن محسوب می گردد. در عین حال " مدیریت " ، " پایش " و " کنترل آلاینده های زیست محیطی " از راهبردهای کلان زیست محیطی است.
      • دستورالعمل برآورد انتشار گازهای گلخانه ای از فرایندهای صنعتی

        شماره 1008-123737/60
        مطابق با ماده (4) بند (1) و همچنین ماده (12) کنوانسیون تغییر آب و هوا تمامی کشورهای عضو کنوانسیون بایستی آمار ملی کلیه گازهای گلخانه ای ناشی از فعالیتهای بشری را که تحت کنترل پروتکل مونترال نمی باشند، با ذکر منابع و حذف آنها توسط حفره ها در حدود امکانات خود و با استفاده از روشهایی که توسط کنفرانس اعضا مورد توافق قرار می گیرد از طریق دبیرخانه کنوانسیون به کنفرانس اعضا ارائه نمایند. بر این اساس هیأت بین الدول تغییر آب و هوا یا IPCC که یکی از ارگانهای فعال در زمینه تدوین چارچوب ضوابط سازمان ملل پیرامون تغییر آب و هوا می باشد، وظیفه تهیه دستورالعملها و متدولوژیهای برآورد و گزارش دهی میزان انتشارات گازهای گلخانه ای کشورهای عضو کنوانسیون را برعهده گرفت. مطابق با دستورالعمل IPCC، انتشارات گازهای گلخانه ای در چهار بخش عمده انرژی، فرایندهای صنعتی، کشاورزی و جنگل و پسماند محاسبه می شوند.
      • دستورالعمل اجرایی مدیریت پسماندهای برقی و الکترونیکی

        شماره 1008-123725/60
      • دستورالعمل اجرایی ممیزی عبوری انرژی

        شماره 60/123730-1008
      • دستورالعمل ضوابط صدور پروانه بهره برداری تولید فناوری اطلاعات(تولید نرم افزار)

        شماره 4017/3
      • دستورالعمل تشکیل شورای سیاستگذاری و راهبری آموزش،پژوهش و فناوری بخش صنعت،معدن و تجارت

        شماره 8017

ستاد خبری مرکز حراست وزارتخانه

88809944

آدرس :

تهران، خیابان کریمخان، خیابان استاد نجات الهی، خیابان سمیه، نبش کوچه پورموسی، وزارت صنعت، معدن و تجارت

کد پستی :

1599691379

تلفن :

81771-81761

پست الکترونیک :

info@mimt.gov.ir

مجموع بازدیدها : 199,646,634
تعداد بازدید امروز : 12,204
تعداد بازدید دیروز : 46,030
تعداد بازدید هفته : 300,406
تعداد بازدید این ماه : 108,779
آخرین به روزرسانی : 23:38  1396/09/02

کلیه حقوق متعلق به وزارت صنعت، معدن و تجارت می باشد.

Page created in 1.2489249706268 seconds.
memoryUsage : 30768Kb