• طبقه بندی آئین نامه / قوانین و مقررات
    • فهرست آیین نامه / قوانین و مقررات
      • دستورالعمل گزارش دهی و تجزیه و تحلیل حوادث

        شماره 1025
        با استناد به بند 8 بخش ج پیوست 1 برنامه جامع HSEE مصوب وزارت صنعت، معدن و تجارت(ابلاغی شماره 241457 /60 مورخ 20/11/93) تکمیل فرم‌های سه‌گانه حوادث بر اساس دستورالعمل و ارسال آن در محدوده زمانی تعریف‌شده یکی از برنامه های اصلی دفتر کل HSEE وزارت می باشد. حوادث و بیماری های ناشی از کار یکی از تهدیدات عمده حیات بشریت می باشد. همزمان با پیدایش انقلاب صنعتی و گسترش علم و فناوری و رواج مخاطرات جدید ، توجه به مسئله ایمنی و بهداشت کار از سوی سازمان های بین المللی و متخصصان اهمیت فزاینده ای یافته و پیش گیری از حوادث به موضوعی محوری در ارتقای سلامت و گسترش برنامه های ایمنی و بهداشت کار تبدیل شده است . بررسی و تجزیه و تحلیل آمار حوادث ناشی از کار بعنوان ابزاری جهت برنامه ریزی و اتخاذ تدابیر لازم در راستای صیانت از منابع انسانی و مادی کشور حایز اهمیت می باشد لذا این دستورالعمل با هدف ثبت، شناسایی علل حوادث، تهیه و ابلاغ درس آموزی حوادث تهیه می گردد.
      • دستورالعمل آموزش قبل از شروع کار مباحث بهداشت ایمنی محیط زیست و انرژی

        شماره 1023
      • دستورالعمل اجرا و نظارت بر مطالعات ارزیابی اثرات زیست محیطی و پیوست سلامت

        شماره 1024
        فعالیتهای انسان در راستای توسعه، اثرات مختلفی بر محیط زیست، بهداشت و سلامت عمومی خواهد داشت. ارزیابی اثرات زیست محیطی و بهداشتی، ابزارهایی برای اطمینان یافتن از اجرای مناسب و صحیح پروژه ها و روشی جهت تعیین، پیش بینی و تفسیر اثرات یک پروژه پیشنهادی بر کل مجموعه محیط زیست، بهداشت عمومی و سلامت اکوسیستم هایی می باشند که حیات و تداوم زیست انسانها به آنها وابسته است. بر اساس مصوبات هیئت وزیران ، برخی از طرح‌ها و پروژه‌های زیرمجموعه سازمان‌های وابسته و تابعه وزارت صنعت، معدن و تجارت مشمول مطالعات ارزیابی اثرات زیست محیطی (EIA) ومطالعات پیوست سلامت در مرحله مکان¬یابی و امکان¬سنجی می¬باشند. بدیهی است طرح¬ها و پروژه¬های مشمول، فقط در صورت تائید گزارش و اخذ موافقت نهادهای ذیربط مجاز به آغاز عملیات اجرایی می¬¬باشند. الحاق مطالعات ارزیابی اثرات زیست‌محیطی و همچنین ملاحظات ایمنی و بهداشت شغلی در قالب پیوست سلامت به منظور اطمینان از توسعه ‌پایدار برای نسل آینده در کنار محیط ‌زیست سالم و تامین رفاه نسل کنونی یک ضرورت است.
      • ضوابط صدور جواز تاسیس مرکز پژوهشهای صنعتی و معدنی و پروانه پژوهش

        شماره 8004/5
      • دستورالعمل نحوه انتخاب و فعالیت شرکت ارزیاب جهت نظارت های کیفی بر محصولات وخدمات صنعت خودرو

        شماره 4023
      • ضوابط صدور جواز تاسیس و پروانه واحد فنی مهندسی

        شماره 8008/3
      • دستورالعمل ارائه اظهار نامه های مواد مشمول جدول 3 کنوانسیون منع گسترش ،تولید انباشت و بکارگیری سلاحهای شیمیایی و انهدام آنها

        شماره 4020
      • دستورالعمل ارائه اظهار نامه های تاسیسات تولید کننده مواد خارج از جداول سه گانه کنوانسیون منع گسترش ، تولید ، انباشت ، بکارگیری سلاحهای شیمیایی و انهدام آنها

        شماره 4021
      • استفاده از مرکز اطلاعات صنعتی و تکنولوژی

        شماره 5006
      • دستورالعمل صدور جواز تاسیس و پروانه بهره برداری برای طرح ها واحدهای صنعتی

        شماره 5002/9
      • دستورالعمل ارزیابی ریسک مخاطرات بهداشتی مواد شیمیایی

        شماره 1015
        ارزیابی ریسک بهداشتی مواد شیمیایی فرآیندی است که به منظور تخمین ریسک آسیب وارده به ارگانهای هدف،‌ شاغلین و جامعه ناشی از مواجهه با عوامل شیمایی مورد استفاده قرار می گیرد. در این فرآیند عدم قطعیت، ویژگی ذاتی عوامل آسیب رسان و سایر شرایط مواجهه و خطرات بالقوه و بالفعل در نظر گرفته می شود. ارزیابی ریسک بهداشتی مواد شیمیایی می تواند جهت ارزشیابی گذشته و حتی مواجهه آینده برای هر ماده شیمیایی در هوا، آب و مواد غذایی و سایر عناصر و مواد موجود در زندگی روزمره مورد استفاده قرار بگیرد. ارزیابی ریسک می تواند ماهیت کمی، نیمه کمی و کیفی داشته باشد. معمولا آنچه ارزیابی ریسک را محدود می کند فقدان یا کمبود اطلاعات در این زمینه است. ارزیابی ریسک مواد شیمیایی بر درک علمی از رفتار آلودگی ها،‌ مواجهه،‌ دوز و مسمومیت تمرکز دارد. در ارزیابی ریسک بهداشتی، میزان ریسک آسیب به شاغلین، مشخص شده و اقدامات لازم برای محافظت پرسنل در برابر مخاطرات، پیشنهاد می شود. بر اساس دستورالعمل ها و قوانین جاری کشوری شاغلین در محیط های خود بایستی با سطح ایمن از مخاطرات مواجهه داشته باشند. در راستای تحقق این هدف بایستی عوامل مخاطره آمیز به موقع شناسایی و ارزیابی شده و اقدامات مناسب به منظور کاهش مواجهه صورت پذیرد. از این¬رو به استناد بند 10 برنامه جامع مدیریت HSEE وزارت،‌ ، دفتر امور HSEE وزارت سیاستگذاری های لازم را به منظور شناسایی، ارزیابی و ارزشیابی از مواد شیمیایی و جلوگیری از افزایش مخاطرات موجود در محیط کار، حفظ و ارتقاء سلامت شاغلین اقدام به تهیه دستورالعمل ارزیابی ریسک مخاطرات بهداشتی مواد شیمیایی نموده است.
      • دستورالعمل تشکیل کمیته تخصصی انرژی

        شماره 1011
        بمنظور ایجاد رویه ها و فضای مناسب جهت افزایش بهره‌وری انرژی و همچنین بهبود وضعیت و ارتقا شاخصهای عملکردی در ستاد، سازمان های تابعه و وابسته و همچنین بخش صنعت، معدن و تجارت و با هدف استقرار زیر بند شماره 5 ردیف 8-1 برنامه جامع مدیریت HSEE، کمیته تخصصی انرژی به عنوان یکی از کمیته های تخصصی شورای عالی HSEE تشکیل می‌گردد
      • نحوه دعوت از نمایندگان مجلس شورای اسلامی جهت بازدیدها و ماموریت‌های داخلی و خارجی

        شماره 9001
        به‌منظور ایجاد تسهیلات لازم، اعمال نظارت صحیح در امر دعوت نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی جهت شرکت در برنامه‌های بازدید و ماموریت‌های داخلی و خارجی این دستورالعمل تدوین می‌گردد
      • دستورالعمل اجرائی معاینات شغلی

        شماره 1017
        سلامت از دو بعد جسمی و روانی تشکیل شده است. بر اساس الگوهای جهانی و بمنظور ارزیابی دقیق تر و مناسب تر سلامت کارکنان لازم است این ارزیابی در هر دو بخش سلامت جسم و سلامت روان بررسی شود. یکی از الزامات نظام مراقبت سلامت شغلی پیشگیری از بیماریهای شغلی است که بر اساس قوانین کشوری (ماده 92 قانون کار) انجام آن بصورت حداقل سالی یکبار برای کلیه شاغلین تحت پوشش قانون کار الزامی می باشد. در این نظام مراقبتی با شناخت محیط کار، فرآیند کاری، خطرات و عوامل زیان آور ناشی از کار و تاثیر این عوامل بر سلامت شاغلین، معاینات دوره ای، تشخیص زودرس و درمان به موقع بیماری ها انجام می¬شود. از این¬رو بر اساس بند 10 برنامه جامع مدیریت HSEE وزارت، به منظور صیانت از سلامت افراد شاغل، دستورالعمل اجرایی معاینات سلامت شغلی جهت بهره برداری هر چه بیشتر در واحدهای صنعتی، معدنی و تجاری تحت پوشش وزارت تهیه و تدوین شده است.
      • دستورالعمل اجرایی آلاینده های صوتی زیست محیطی

        شماره 1021
        بر اساس بند 10 برنامه جامع مدیریت بهداشت، ایمنی، محیط‌زیست و انرژی در خصوص تدوین دستورالعمل های تخصصی، دستور العمل صوت در حوزه دستورالعمل های محیط زیست تدوین شده است. منظور از آلودگی صوتی امواج ناخواسته‌ای است که در شرایط مکانی و زمانی ویژه بر فعالیت موجودات زنده به ویژه انسان تاثیر گذاشته و می‌تواند عوارض متعدد جسمی و روحی و علی‌الخصوص اختلال در اعصاب شنوایی را حاصل شود. واحد اندازه‌گیری آلودگی صوتی «دسی بل» است و آستانه تحمل گوش انسان در حدود ۱۳۰ دسی‌بل است. انتشار صدا بسته به اینکه در محیط باز یا بسته صورت پذیرد رفتار متفاوتی دارد. در یک محیط باز امواج صوتی بدون برخورد به مانع روند انتشار را تا مرز تباهی ادامه می‌دهند. شرایط محیطی تاثیر غیر قابل انکاری در چگونگی انتشار صدا دارد. گرچه انسان به سرو صدا عادت کرده ولی در حقیقت آلودگی صوتی یک عامل خستگی بوده و ظرفیت کار انسان را چه در مشاغل فکری و چه در شغل‌های بدنی و ساده کاهش می‌دهد آلودگی صوتی روی وضع روانی و روحی شخص اثر کرده، باعث اشکال در تطابق یافتن انسان با محیط کار وحتی اجتماعی و خانواده می‌شود. که نتیجه آن کاهش بازده کار می‌باشد. در صورتی که مدت در معرض آلودگی صوتی قرار گرفتن افزایش پیدا کند، می‌تواند موجب کاهش قدرت شنوایی شود و همچنین خظر ابتلابه امراض قلبی-عروقی را افزایش دهد.
      • دستورالعمل اجرایی جمع‌آوری، نگهداری و حمل پسماند‌های ویژه

        شماره 1022
        امروزه پسماندهای ویژه را می توان به عنوان یک محصول جانبی صنعتی شدن نامید. مدیریت پسماندهای ویژه تنها یک مسئله محلی یا منطقه ای نبوده و به یک مسئله بین المللی تبدیل شده است. هراندازه یک کشور توسعه یافته تر باشد، تعداد سایت های آلوده به پسماندهای ویژه که باید از آلودگی زدوده شوند بیشتر می باشد. به دلیل اهمیت این دسته از پسماندها، مدیریت آنها باید به طور مناسب انجام گیرد. سیستم مدیریت پسماندهای ویژه دارای مراحلی است که اولین مرحله نگهداری موقت ماده زائد پس از تولید آن می باشد. تولید کننده ماده زائد نیاز به سیستمی برای نگهداری بدون خطر ماده زائد خود دارد تا زمانی که ماده زائد برای نگهداری، تصفیه یا دفع نهایی حمل شود. به طور معمول این نگهداری در ظروف مخصوص یا مخازن انجام می شود. بعد از اینکه پسماندهای ویژه بدرستی و بر اساس اصول مهندسی-بهداشتی جمع آوری و نگهداری گردید، یکی از مهمترین مراحل مربوط به مدیریت آنها، حمل و نقل این گونه زائدات می باشد. اگرچنانچه حمل و نقل به صورت مناسب انجام نشود آلودگی محیط زیست را به همراه خواهد داشت. اهمیت حمل و نقل پسماندهای ویژه باعث گردید که در سال 1989 کنوانسیون بازل در مورد کنترل نقل و انتقال برون مرزی پسماندهای ویژه و دفع آنها توسط برنامه محیط زیست ملل متحد به تصویب کشورهای عضو برسد. در سال 1371 مجوز عضویت جمهوری اسلامی ایران در کنوانسیون مذکور به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید. مطابق مفاد کنوانسیون مذکور کشورهای عضو متعهد گردیده اند که از صدور و ورود پسماندهای مشمول کنوانسیون در صورتی که تشخیص دهند به نحو صحیح از لحاظ مدیریت زیست محیطی اداره نخواهد شد جلوگیری نمایند. لذا بایستی ورود و خروج این مواد مطابق روال مقرر در کنوانسیون انجام گیرد. هدف از تدوین این راهنما ارائه روش های مطلوب در مدیریت جمع آوری، نگهداری و حمل و نقل پسماندهای ویژه می باشد. ، بر اساس بند 10 برنامه جامع مدیریت بهداشت، ایمنی، محیط‌زیست و انرژی در خصوص تدوین دستورالعمل های تخصصی، دستورالعمل حاضر تدوین و به بخش¬های مختلف وزارت صنعت، معدن و تجارت ابلاغ می¬گردد.
      • دستورالعمل ارزیابی ریسک واحد های صنعتی – معدنی

        شماره 1018
        با استناد به ردیف 10-2 برنامه جامع HSEE مصوب وزارت صنعت، معدن و تجارت(ابلاغی شماره 241457 /60 مورخ 20/11/93) تهیه و تدوین دستورالعمل مدیریت ریسک واحدهای صنعتی و معدنی درقالب دستورالعمل های تخصصی، یکی از برنامه های اصلی دفتر امور HSEE وزارت می باشد. ارزیابی و رتبه بندی ریسک یکی از علمی ترین روشهای ساده سازی پتانسیل مخاطرات با رویکرد مدیریت ریسک می باشد. بررسی عوامل و تشخیص نقاط حادثه خیز و خطرآفرین درسازمان به منظور پیگیری از بروز حوادث از اهمیت ویژه ای برخوردار است. ریسک در سازمان، رویدادها یا وضعیتهای ممکن الوقوع نامعلومی هستند که در صورت وقوع، به صورت پیامدهای منفی یا مثبت بر اهداف سازمان موثر می باشند. هریک از این رویدادها یا وضعیت ها، دارای علل مشخص و نتایج و پیامدهای قابل تشخیص هستند. پیامدهای این رویدادها مستقیما در زمان، هزینه و کیفیت سازمان موثر می باشند. بنابراین شناسایی ریسک و تعیین میزان پیامدهای مثبت و منفی آن بر اهداف سازمان از اهمیت خاصی برخوردار است. مسأله منابع و محدود بودن آنها ایمنی و حفاظت را در زمره مسایل مهم سازمانی قرار داده است، به طوریکه جامعه بشری و به ویژه کشورهای در حال توسعه مانند کشور ما ایران با آن روبه رو است. شاید در آستانه ورود به قرن بیست ودوم، بتوان حفظ و صیانت از انسان را از جمله مهمترین چالشهای بشر قلمداد نمود. چرا که کاهش خطر پذیری انسان اصلی ترین هدف سیستم مدیریت بهداشت، ایمنی و محیط زیست می باشد. اساس و پایه مدیریت سلامت و امنیت کارکنان و پرسنل تحت حمایت هر مدیریت، ارزیابی ریسک می باشد. "خطر کردن" و به تعبیری دیگر "ریسک" فرایندی است که در هر عرصه نتیجه ای نامشخص و نامعلوم دارد، اما همین «فرایند» همواره آبستن نوآوری هایی بوده که مسیر تاریخ بشریت را دگرگون ساخته است، به گونه ای که آنچه امروز به عنوان علم و فن آوری و نیز یافته های بشری در خدمت انسان قرار دارد، برآیند «روح خطرکردن » درعرصه های گوناگون است.
      • دستورالعمل ارزیابی و پایش ارگونومی

        شماره 1013
        اختلالات اسکلتی- عضلانی مرتبط با کار عمده ترین عامل از دست رفتن زمان مفید کاری، علت بیش از 50 درصد غیبت های شاغلین در محیط های کاری، افزایش هزینه ها و آسیب به نیروی انسانی شاغل محسوب می شوند. بر اساس گزارش سازمان کار و صنایع ایالات متحده آمریکا، بین سال های 1992 تا 2000 در ایالت واشنگتن تعداد 380485 مورد بیمار سرپائی به دلیل اختلالات اسکلتی عضلانی در نواحی گردن، پشت و کمر به مراکز درمانی مراجعه کرده اند. با عنایت به ماهیت کار و تنوع فعالیت ها در محیط های اداری، مشاغل دفتری از جمله مشاغلی به شمار می روند که آسیب های اسکلتی- عضلانی در آنها از شیوع قابل توجهی برخوردار است. نظر به اینکه ارزیابی و پایش ارگونومی در محیط کار به مولفه هایی مانند خصوصیات ایستگاه کار، آنتروپومتری افراد، شرایط سازمانی و حتی عوامل روانشناختی وابسته است، لذا به استناد بند 10 برنامه جامع مدیریت HSEE به منظور رفع نیاز وزارت صنعت، معدن و تجارت و واحدهای تابعه و وابسته کمیته تخصصی بهداشت وزارت با هدف کاهش هزینه های درمانی، کاهش زمان از دست رفته کاری، افزایش بهره وری و کارآمدی کارکنان، دستورالعمل ارزیابی و پایش ارگونومی را تهیه و تدوین نموده و به دنبال آن شیوه های ارزیابی ارگونومی مختص به محیط¬های کاری مختلف در پیوست های این دستورالعمل ارائه نموده است.
      • دستورالعمل پایش و ساماندهی صنایع آلاینده

        شماره 1020
        امروزه لازم است خود اظهاری در پایش فعالیت های مختلف در بخش صنعت و معدن منطبق با خط و مشی امور بهداشت، ایمنی، محیط زیست و انرژی (HSEE ) وزارت متبوع با نگاهی نو در مسیر چرخه تولید و رونق اقتصادی هدایت و نظارت گردد. توانمند سازی بخش¬های مختلف جامعه،‌تقویت فرهنگ خود اظهاری با هدف شناسایی و مدیریت آلاینده ها از سوی صاحبان و مسئولین واحدهای تولیدی، عمرانی و خدماتی در راستای تقویت و اغنای فرهنگ زیست محیطی در کلیه بخش¬ها ضروری است. پایش محیط زیست، شناسایی و اندازه‌گیری آلودگی‌های محیطی مبنای تصمیم‌گیری در مدیریت زیست‌محیطی است. ساماندهی اصولی جهت رفع مشکلات زیست‌محیطی واحدهای صنعتی و معدنی بدون اتکا بر اندازه‌گیری‌های مطمئن با کمک سیستم‌های نوین پایش ممکن نیست. در سند چشم‌انداز ایران 1404 برخورداری از سلامت فرد، جامعه و محیط و بهره‌مندی از محیط زیست سالم از جمله اصول مهم می‌باشد که پایش آلودگی‌های محیط زیست از ابزارهای مهم صحت و سقم آن محسوب می‌گردد. به منظور ساماندهی و نظام¬مند کردن صنایع آلاینده در راستای اعمال راهکارها و تدوین برنامه اقدام، و همچنین، بر اساس بند 10 برنامه جامع مدیریت بهداشت، ایمنی، محیط‌زیست و انرژی در خصوص تدوین دستورالعمل های تخصصی، دستورالعمل حاضر تدوین و به بخش¬های مختلف وزارت صنعت، معدن و تجارت ابلاغ می¬گردد.
      • دستورالعمل ثبت و گزارش دهی غرامت بیماری های شغلی

        شماره 1016
        بیماری¬های شغلی موجب تحمیل درد و رنج فراوان بر کارکنان و باعث از دست دادن زمان کاری زیادی در جهان شده است. طبق آمار سازمان جهانی بهداشت( WHO)، تقریباً 45 درصد جمعیت جهان و بیش از 35 درصد جمعیت کشورمان، در شمار نیروی کار قرار دارند. سالیانه 68 تا 157 میلیون نفر در سراسر جهان به انواع بیماری های شغلی مبتلا می شوند. هزینه ناشی از بیماری های شغلی را می توان در سه گروه طبقه بندی کرد: 1- هزینه های مربوط به کارفرمایان (مانند پرداخت غرامت به بیمار)، 2- هزینه¬های افراد یا کارگران (مانند هزینه های انسانی ناشی از درد و اندوه و غیره) و 3- هزینه های مربوط به دولت (مانند هزینه های مراقبت های بهداشتی - درمانی) برآوردهای جدید نشان می¬دهد هزینه موارد جدید بیماریهای ناشی از کار در کارگران بریتانیا حدود 5/8 میلیارد یورو طی سال 2013- 2012 بوده است. در کنار همه هزینه های مستقیم ناشی از بیماری های شغلی هزینه های ناشی از کاهش بهره وری، کاهش روحیه سایر کارکنان و کاهش کیفیت زندگی افراد بیمار نیز مطرح می باشند. بر این اساس با توجه به ضرورت ایجاد زیر ساخت مناسب جهت جمع آوری اطلاعات مربوط به میزان غرامت های پرداختی از سوی واحدهای صنعتی – معدنی تحت پوشش وزارت صنعت، معدن و تجارت و در راستای تحقق بند 2 خط مشی HSEE و برنامه جامع مدیریتHSEE وزارت، دفتر امور بهداشت، ایمنی، محیط زیست و انرژی اقدام به تدوین دستورالعمل ثبت و گزارش دهی غرامت های ناشی از بیماری های شغلی نموده است.

ستاد خبری مرکز حراست وزارتخانه

88809944

آدرس :

تهران، خیابان کریمخان، خیابان استاد نجات الهی، خیابان سمیه، نبش کوچه پورموسی، وزارت صنعت، معدن و تجارت

ساعت کار 8 الی 16

کد پستی :

1599691379

تلفن :

81771-81761

پست الکترونیک :

info@mimt.gov.ir

مجموع بازدیدها : 198,456,622
تعداد بازدید امروز : 28,429
تعداد بازدید دیروز : 32,299
تعداد بازدید هفته : 60,728
تعداد بازدید این ماه : 1,419,992
آخرین به روزرسانی : 16:43  1396/07/30

کلیه حقوق متعلق به وزارت صنعت، معدن و تجارت می باشد.