• ■ چرا اوقات نماز این است؟!

      عده‌ای از یهود محضر حضرت رسول (ص) رسیدند و داناترین آنان سؤال­هایی کرد؛ از جمله از راز اوقات نمازهای پنج‌گانه پرسید. حضرت در پاسخ فرمودند:

      [نماز ظهر] "همانا خورشید را به هنگام زوال حلقه‌ای است که بدان داخل می‌شود و در این هنگام، هرچه در میان عرش آسمان و زمین است، به تسبیح و تحمید پروردگار جل­جلاله زبان می‌گشایند و چون داخل آن شد، زوال خورشید صورت می‌گیرد و در این هنگام هرچه تحت عرش است، به تسبیح و تحمید پروردگار جل­جلاله زبان می‌گشاید و این همان ساعتی است که پروردگار متعال صلوات و رحمت و برکات خود را بر من نازل می‌فرماید و خداوند در این موقع بر من و امت من، نماز را واجب ساخت و فرموده است: "أَقِمِ الصَّلاهَ لِدُلُوکِ الشَّمْسِ إِلی‏ غَسَقِ اللَّیْل‏".[1] و این ساعتی است که در روز قیامت، جهنم را در صحرای محشر می‌آورند؛[2] پس هیچ مؤمنی نیست که آن ساعت در سجده یا در رکوع باشد، یا به نماز ایستاده باشد، مگر آنکه خداوند بدنش را بر آتش حرام سازد.

      [نماز عصر] عصر همان ساعتی است که حضرت آدم (ع) در آن وقت از شجره ممنوعه تناول کرد و از بهشت رانده شد، پس خداوند متعال فرزندان و ذریه او را به نماز خواندن (نماز عصر) تا روز قیامت امر فرمود و آن را برای امت من نیز اختیار فرمود و این نماز، از محبوب­ترین نمازها نزد خداوند تبارک و تعالی است و مرا به محافظت آن از میان نمازها، امر و سفارش فرموده است.

      [نماز مغرب] مغرب همان ساعتی است که خداوند عزوجل گناه آدم (ع) را بخشید و توبه او را قبول کرد. سیصد سال بود و این مدت از عصر تا شام بود و حضرت آدم سه رکعت نماز خواند، یک رکعت برای کفاره گناهِ خودش و رکعتی برای کفاره گناه حوا و رکعتی دیگر به شکرانه پذیرفته شدن توبه­اش. پس خداوند این سه رکعت نماز را بر امت من واجب کرد و این ساعتی است که دعا در آن مستجاب می‌شود و پروردگارم به من وعده فرمود که هر کس در این موقع، در پیشگاهش دعا کند و او را بخواند، دعایش را مستجاب فرماید و این نمازی­ است که پروردگارم مرا به انجام آن امر فرمود، آنجا که فرمود: "فسبحان الله حِینَ تُمسُونَ و حِینَ تُصبِحُون"[3].

      [نماز عشا] همانا قبر را تاریکی و سیاهی عظیمی است و روز قیامت را نیز تاریکی هولناکی است، پس پروردگار عزوجل به من و امت من امر فرموده که این نماز را به­جای آوریم، تا روشنی‌بخش قبرهایمان باشد. نیز برای اینکه به من و امتم نوری جهت گذشتن از صراط کرامت فرماید. هیچ قدمی نیست که راه رفتن به مساجد یا جماعت یا مطلقاً جهت نماز عشا برداشته شود، مگر اینکه خداوند متعال آن بدن را بر آتش حرام سازد و این، نمازی است که خداوند برای پیامبران مرسل: پیش از من، اختیار فرموده است.

      [نماز صبح] پس پروردگارم مرا امر فرمود که قبل از طلوع خورشید، نماز صبح را به­جای آورم و پیش از آنکه کافران آفتاب را سجده کنند، امت من خداوند عزوجل را سجده کنند و زود به­جای آوردن نماز صبح، نزد خداوند متعال محبوب‌تر است. این نمازی است که فرشتگانِ مأمور شب و فرشتگان مأمور روز هر دو به­جای آوردن آن را می‌بینند[4] و هر دو آن را در نامه عمل می‌نگارند".[5]

      آداب

      این اوقات آثار ویژه‌ای دارند و نماز در این اوقات است که از آن آثار ویژه برخوردار است. امام علی7 فرمودند: "مبادا چیزی از امور دنیا شما را از اوقات نماز باز دارد؛ زیرا خداوند عز­و­جل مردمانی را نکوهیده و فرموده است: آنان‌که از نمازشان غافلند؛ یعنی از اوقات نماز غافل­اند و به آن اهمیتی نمی­دهند. [6]

      ادب اوقات نماز به این است که نماز را در حد توان، در اول وقت آن ادا کنیم. درست است که نماز در هر حالت و شرایطی که خوانده شود آثار خود را دارد، اما هرچه به‌تأخیر بیفتد، از برکاتش کاسته می‌شود. امام صادقa فرمودند: اول وقت [مایه] خشنودی خداست و آخر وقت [باعث] آمرزش خدا. [7] یعنی آن‌که نمازش را به‌تأخیر انداخته، تأثیر نمازش را کم کرده است. آثار نماز اول وقت چنان ویژه است که امام صادقa فرمودند: فضیلت اول وقت [نماز] بر آخر وقت، همچون فضیلت آخرت بر دنیاست.[8]

      پیام‌ها

      ـ وقت‌شناسی را از نماز یاد بگیریم.

      ـ در کارها نظم و برنامه‌ریزی داشته باشیم.

      ـ هر کاری در وقت خود اثرگذارتر است.


      [1]. اسراء: 77.

      [2] . فجر: 23.

      [3]. روم: 17.

      [4]. قرآن کریم می‌فرماید:"أَقِمِ الصَّلاهَ لِدُلُوکِ الشَّمْسِ إِلی‏ غَسَقِ اللَّیْلِ وَ قُرْآنَ الْفَجْرِإِنَّ قُرْآنَ الْفَجْرِ کانَ مَشْهُودا"؛ نماز را از زوال خورشید (هنگام ظهر) تا نهایت تاریکی شب [نیمه شب‏] برپا دار و همچنین قرآن فجر [نماز صبح‏] را چرا که قرآن فجر، مشهود (فرشتگان شب و روز) است! (اسراء: 77).

      [5]. شیخ صدوق، من لایحضره الفقیه، ج‏1، ص213.

      [6]. شیخ حر عاملی، وسائل الشیعه، ج4، ص113.

      [7]. شیخ صدوق، من لایحضره الفقیه، ج1، ص217.

      [8]. شیخ کلینی، کافی، ج3، ص274.

      نام:
      پست الکترونیک:
      شرح نظر:
      کد امنیتی:
       

ستاد خبری مرکز حراست وزارتخانه

88809944

آدرس :

تهران، خیابان کریمخان، خیابان استاد نجات الهی، خیابان سمیه، نبش کوچه پورموسی، وزارت صنعت، معدن و تجارت

کد پستی :

1599691379

تلفن :

81771-81761

پست الکترونیک :

info@mimt.gov.ir

مجموع بازدیدها : 217,304,168
تعداد بازدید امروز : 9,740
تعداد بازدید دیروز : 41,311
تعداد بازدید هفته : 51,051
تعداد بازدید این ماه : 124,184
آخرین به روزرسانی : 19:45  1398/01/03

کلیه حقوق متعلق به وزارت صنعت، معدن و تجارت می باشد.