• چرا روزه خواری در جامعه اسلامی جرم محسوب میشود؟

      چرا روزه خواری در جامعه اسلامی جرم محسوب میشود؟

      هر انسان مومن و مسلمانی باید براساس اینکه چارچوب دین و احکام اسلام را پذیرفته است موظف به اجرایی کردن آن است حال اگر به هر دلیلی نتوانست از عهده عمل کردن به احکام (مثل روزه گرفتن در ماه مبارک رمضان)برآید نباید در مخالفت با آن رفتارهای علنی و محسوس نماید به هر دلیلی اگر کسی نتوانست روزه بگیرد باید از خوردن و آشامیدن در ملا عام پرهیز نماید در غیر اینصورت در روایات اسلامی مجازات سنگینی با تحقق شرایط برای آن وجود دارد

      روزه امر خداست چرا که در قرآن سوره بقره آیه ۱۸۳ فرمود« یاایهاالذین آمنوا کتب علیکم الصیام کما کتب علی الذین من قبلکم لعلکم تتقون» اگر امر خدا در جامعه اسلامی بصورت علنی مورد هجمه قرار بگیرد بر حاکم اسلامی است که با آن مقابله کند گر چه براساس امر به معروف و نهی از منکر وظیفه همگان است که حداقل در حد زبانی جلوی روزه خواری را بگیرند. در جامعه اسلامی تاکید شده که اگر کسی به هر دلیل نمی تواند روزه بگیرد نباید حرمت ماه روزه را بشکند. البته این به این معنا نیست که بخواهیم کسی را مجبور به گرفتن روزه کنیم این موضوع نه تاکید شده نه وظیفه ی کسی است. هر انسان مومن و مسلمانی باید براساس اینکه چارچوب دین و احکام اسلام را پذیرفته است موظف به اجرایی کردن آن است حال اگر به هر دلیلی نتوانست از عهده عمل کردن به احکام (مثل روزه گرفتن در ماه مبارک رمضان)برآید نباید در مخالفت با آن رفتارهای علنی و محسوس نماید به هر دلیلی اگر کسی نتوانست روزه بگیرد باید از خوردن و آشامیدن در ملا عام پرهیز نماید در غیر اینصورت در روایات اسلامی مجازات سنگینی با تحقق شرایط برای آن وجود دارد به این روایات توجه کنید: «سُئِلَ أَبُو جَعْفَرٍ (علیه السلام) عَنْ رَجُلٍ شَهِدَ عَلَیْهِ شُهُودٌ أَنَّهُ أَفْطَرَ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ ثَلَاثَهَ أَیَّامٍ‏ قَالَ یُسْأَلُ هَلْ عَلَیْکَ فِی إِفْطَارِکَ فِی شَهْرِ رَمَضَانَ إِثْمٌ فَإِنْ قَالَ لَا فَإِنَّ عَلَی الْإِمَامِ أَنْ یَقْتُلَهُ‏ وَ إِنْ قَالَ نَعَمْ فَعَلَی الْإِمَامِ أَنْ یَنْهَکَهُ ضَرْبا.» از امام باقر (علیه السّلام) در باره مردی سؤال کردند که شهودی‏ علیه او شهادت بدهند که او سه روز در ماه رمضان روزه‏اش را شکسته است. امام علیه السّلام فرمود: از او پرسیده می‏شود که: آیا در افطارت در ماه رمضان گناهی بر تو تعلّق می‏گیرد؟ پس اگر بگوید: نه. بر عهده امام است که او را بکشد، و اگر بگوید: آری، پس امام می ‏باید او را بشدّت مضروب سازد. (ترجمه من لا یحضره الفقیه، ج‏۲، ص: ۴۴۹) و (الکافی، ج۴، ص۱۰۳) عِیسَی عَنْ سَمَاعَهَ قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنْ رَجُلٍ وُجِدَ فِی شَهْرِ رَمَضَانَ وَ قَدْ أَفْطَرَ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ وَ قَدْ رُفِعَ إِلَی الْإِمَامِ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ قَالَ یُقْتَلُ فِی الثَّالِثَهِ . از امام باقر (علیه السلام) سؤال شد از مردی که در ماه رمضان سه بار پیاپی روزه خواری کرده است و سه بار نزد امام (حاکم شرع) برده شده است. امام فرمود: در دفعه سوم، کشته می شود. (الکافی، ج۴، ص۱۰۳) در کتاب فقهی العروه الوثقی (مرحوم سید یزدی) که همه مراجع معظم تقلید در رساله های علمیه خود، کتاب ایشان را ملاک قرار می دهند، در ج۲، ص ۱۶۷ چنین آمده: اگر کسی در ماه مبارک رمضان بدون عذر شرعی و از روی عمد در ملاء عام روزه خواری کند، در صورتی که نزد حاکم شرع ثابت شود، در مرتبه اول و دوم او را مجازات می کند. اگر باز هم به بی حرمتی نسبت به ماه رمضان ادامه دهد، در مرتبه سوم یا در مرتبه چهارم با اختلافی که در بین فقها وجود دارد اعدام می شود. براساس قانون مجازات اسلامی، هر کس علناً در انظار و اماکن عمومی و معابر تظاهر به عمل حرامی نماید به حبس از ۱۰ روز تا ۲ ماه یا تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم خواهد شد. ۲) روزه خواری علنی تشیع و اشاعه معصیت خداست . در قرآن کریم خداوند در سوره زمر آیه ۱۳ به پیامبر(ص) میفرماید: «قل انی اخاف ان عصیتُ ربی عذاب یوم عظیم» بگو بدرستیکه من عصیان و نافرمانی خدا را میترسم چرا که طغیان علیه خدا عذاب روز قیامت را بهمراه دارد. براساس این آیه شریفه مخالفت با امر خدا بصورت علنی و محسوس و ملاء عام به یقین اثر نامطلوب اجتماعی دارد و باعث از بین رفتن حرمت احکام الهی خواهد و انسانها بی بند و بار و کسانی که مقید به اصولی نیستند متجری و مستنکف شده و در حرمت شکنی احکام الهی پیشگام و مهاجم خواهند شد . این عمل از نظر قرآن دارای عذاب در روز قیامت است پس اگر اثر نامطلوب بر فرد و اجتماع نداشت آثار اخروی آن چنین شدید نبود. در اینجا تکلیف کسانی هم که اعتقاد به احکام الهی و شریعت ندارند معلوم است چرا که اثر بد روزی خواری علنی و ملا عام چه از ناحیه مسلمانان یا مومنان باشد چه از سوی بی اعتقادان، اثر اجتماعی و فرهنگی و اعتقادی آن فرقی نمی کند هر دو گروه در جرگه مخربان فرهنگ و روح جامعه محسوب می شوند و چون جامعه مومنانه است و احکام دین و شریعت که برای مسلمانان و مومنان لازم الاجرا و لازم الحرمت است برای غیر آنان به دلیل اینکه در فرهنگ عمومی دینداران زندگی می کنند و جامعه سرشار از فضای دینداری است متناسب با حفظ حرمت عموم مردم موظف به رعایت این امر هستند. حکایت این دو گروه حکایت مجموعه ای از افراد و خانواده ها است که در یک ساختمان چندین واحده زندگی می کنند و چون خانه و محل سکونت باید محل آرامش و آسایش افراد و خانواده ها باشد هرکس نمی‏تواند طبق میل و سلیقه خودش عمل کند باید تابع فرهنگ عمومی حاکم بر واحدهای ساختمان باشد در غیر اینصورت سنگ روی سنگ بند نمی‏شود . افراد ساکن باید همیشه در نزاع و جنگ باشند و همیشه در صدد غلبه بر یکدیگرند. همکارها ، همدلی ها ، عمران و آبادی ، نظافت و…همه چیز تحت الشعاع این موضوع قرار می‏گیرد و نهایت اختلال و اختلاف جای همه چیز را خواهد گرفت و ساختمان محل سکونت به قبرستانی تبدیل خواهد شد و انسان‏ها زندگی می‏کنند اما مرده متحرکند اساس نشاط ، شادابی نمی‏کنند ، قانون گریزی و قانون ستیزی رخ خواهد داد و…. ۳) امام باقر(ع) فرمود: «بنی الاسلام علی خمسه اشیاء : علی الصلاه و الزکاه و الحج و الصوم و ولایه» بنای اسلام بر ۵ ستون است : نماز، زکات، حج، روزه و ولایت{کافی ج۴ ص ۴۲) در این روایت یکی از ارکان و بنا و ستون اصلی اسلام و شریعت روزه نام برده شده است . عموما از نظر مهندسی ساختمان و معماری بناها ستون ها نقش مهمی در تثبت و استواری و استحکام ساختمانها دارند ، ساختمان را در برابر زلزله ، طوفان و انواع تهاجمات طبیعی و فیزیکی محافظت می کند. در اینجا اگر روزه بعنوان یکی از ستونهای دین نامبرده شده چون باعث استحکام و تقویت و پایداری دین اسلام است. به دلایل عقلی و نقلی ستون هر چیزی نباید مورد تهاجم و تخریب قرار بگیرد . و از این روایت می توان استباط کرد که روزه صرفا یک حکم فردی و شخصی نیست که کسی در قبال حرمت شکنی آن بگوید به کسی ربطی ندارد . هنجار دینی است که کاملا سبقه اجتماعی داشته و بر روح و جان فرد و جامعه اثرگذار است . مردم روزه دار با روزه گرفتن نوعی همبستگی اجتماعی دینی را به نمایش می گذارند و به دنیا اعلام می کند که ما در چارچوب دین و مسایل دینی زندگی می کنم . یعنی نگاه شما به ما باید با این نوع تفکر و برخوداری باشد که کارهای ما از اعتقاد به دین سرچشمه میگیرد . ارزیابی ها باید با معیارهای دینی صورت پذیرد در غیر اینصورت با انبوهی از انسانهاکه به ارزشها و اعتقادات آنها حمله می شود مواجه خواهید شد. لذا ماه مبارک رمضان که با عمل روزه با توجه به دستور الهی شناخته میشود هم بعد اثباتی دارد و هم بعد سلبی . بعد اثباتی برای روزداران است و بعد سلبی برای کسانی که به هر دلیل نمی توانند روزه بگیرند نباید حرمت شکنی کنند و این حرمت شکنی تجاوز به حقوق جامعه مومنانه است و جرم محسوب میشو همانند مردمی که دزدی را جرم می دانند اما دزدان بخواهند بر آنها شبیه خون بزنند و هماند ره زنان برآنها حمله ور شوند و اموال آنها را غارت کنند . روزخواری علنی در ملا عام نوعی تجاوز به غیرت و ناموس دینی مردم مومن و مسلمان است . حمله به ارزشها و اعتقادات و شریعت است . لذا به هر نحو ممکن باید از وقوع جرم جلوگیری نمود.

      نام:
      پست الکترونیک:
      شرح نظر:
      کد امنیتی:
       

ستاد خبری مرکز حراست وزارتخانه

88809944

آدرس :

تهران، خیابان کریمخان، خیابان استاد نجات الهی، خیابان سمیه، نبش کوچه پورموسی، وزارت صنعت، معدن و تجارت

کد پستی :

1599691379

تلفن :

81771-81761

پست الکترونیک :

info@mimt.gov.ir

مجموع بازدیدها : 210,538,634
تعداد بازدید امروز : 8,962
تعداد بازدید دیروز : 37,297
تعداد بازدید هفته : 88,791
تعداد بازدید این ماه : 1,070,426
آخرین به روزرسانی : 07:04  1397/07/30

کلیه حقوق متعلق به وزارت صنعت، معدن و تجارت می باشد.

Page created in 2.369010925293 seconds.
memoryUsage : 48544Kb